Monday, July 26, 2010

Aku balik jugak!

Salam korang. Iyer aku sangat berjiwa kental, bak kata kak Nonie. Aku balik jugak sorang-sorang ke kg Ed. The night before, Ed still said that it's totally up to me, tak nak balik pon takpe, just inform mak jelah. Yelah kang nanti orang tertunggu-tunggu pulak kan.

So Sunday morning, dalam bermalas-malasan dan dok berkira-kira nak balik atau tak, akhirnya after breakfast dengan my brother, aku pon naik dan gosok baju. Aku gerak lambat sikit, dan sampai kg dalam pukul 11 lebih gitu. Sesampai jek terus aku sms Ed, cakap aku dah sampai dan terus pergi tolong-tolong dekat dapur. Lepas tolong-tolong lebih kurang, semua orang keluar dari dapur for Zohor prayer. Aku pulak sebab tahu aku tak boleh stay lama terus basuh dulang-dulang dan bekas kuih-kuih tu, at least by the time aku nak gerak, dah banyak pinggan mangkuk yang dah berbasuh.

At 2.15 gitu tetamu dah mula sampai. Seorang makcik ni sampai, dan sembang dengan mak.

Makcik : Ni menantu ye?
Mak : Ha, isterinya Ed
Makcik : Ednya mana?
Aku : Dia ada main sukan makcik dekat Johor
Makcik : Eh anaknya mana? (sambil pandang aku)
Aku : ** here we go ** Belum ada lagi makcik
Makcik : Dah lama jugak kan kawennya?
Aku : Lamala jugak
Makcik : Berapa tahun dah tu?
Aku : 7 tahun makcik
Makcik : Oh dah lama. Dah diurut-urut?
Aku : Sudah cik.
Makcik : Dah pergi hospital. Jumpa doktor?
Aku : Sudah cik.
Makcik : Apa kata doktor?
Aku : Tak ada masalah cik.
Makcik : Dok asing-asing kot, sebab tu susah nak mengandung?
Aku : Dok sama cik.
Mak : Belum rezeki lagi lah tu.
Makcik : Anak makcik pon belum ngandung-ngandng tapi yelah dia dok asing2 dengan suami dia.

Aku pon angguk-angguk jelah kepala penuh understanding. Korang imaginelah, the above conversation took place while I flashed the makcik my sweetest smile. Later at 3.00 all makciks arrived. I braved myself, pergi sambut semuanya dekat muka pintu sambil hulur salam. Ada gak yang cuit-cuit perut aku sambil tanya, dah ada isi? Aku senyum2 jek, jawab blom.

They started with Yassin and later, surah-surah lazim and doa-doa for the tahlil arwah. Aku tak leh solat time tu so aku lepak dapur and prepare lah apa yang patut. I got an SMS from Ed.
Camne, so far? Tersengih jek aku kat dapur tu. baca sms dia. He's concerned. Yelah buatnya aku bantai nangih lepas kena usik-usik tu kan. Aku jawab, ada gak orang tanya2 but very mild lah. Alhamdulillah. U owe me a big hug.

At 5 lepas kemas-kemas sikit dan basuh pinggan, I head back home. Tah apa-apa lah aku nih, balik kg tu dah ok dah, bila balik rumah siap boleh silap-silap jalan lagi. But I arrived safely. cuma additional 45 minuteslah.. Hampeh.

Anyways, I'm glad I did it. I know Ed's happy that I went back, and of course my mom in law pon suka that aku balik tolong-tolong apa yang boleh. Ed, you owe my thousands of hugs ok. (patutkah aku mintak cam handbag or kasut ker, hahhaha)

6 comments:

  1. Part cuit2 perut yg aku tak baper gemar tu..ko slim ok lagik, aku ni dah la buncit, gemuk, lagiklah org nak cucuk and tanya soklan yg sama. Erm, haruslah minta beg or kasut muahahah. Apa pun aku mmg rasa ko lagi kental dari aku, kalau aku dpt sms camtu dari Zul, harus bergenang air mata. Kekadang aku ok jek bleh handle situasi tu, tapi kalau dah Zul tanya or sms, dan dan tu aku rasa sebak apa semua hihi..ngengada.

    ReplyDelete
  2. Amy,
    Memang tak gemar tang cuit2 perut tuh.. hampess..yer bila cuit2 and tanya ada isi ker? aku jawab, tak, lemak jek tuh..Malas nak layan..tuler, pueh jugak psiko diri aku supaya tak break down and cry sis. hahahha.

    ReplyDelete
  3. hahha...ngoks la...aku baca tak tgk tarikh..malu je bg advise tp perkara dah berlaku... aku dah comment baru terbaca entry ni...ampun!!

    ReplyDelete
  4. Fichik owh ko komen di catchme27 ek?Takpe fahamler, aku kan bermultiple blog so korang pon pening nak tau kesinambungan cerita nih.. Hhahah..

    utk kawan2 yang dah memberi pandangan terima kasih banyak2 yer, I appreciate it.

    ReplyDelete