Tuesday, March 27, 2012

MNJ 1: My New Journey

Salam kawan-kawan sorry sebab lama tak update. Bukan busy sangat tapi occupied sikit. Anyways, aku dah decide nak cerita dekat korang pasal my new journey. Eh tak, bukan aku gi jalan-jalan la. Setelah aku fikirkan masak-masak, aku rasa baik aku share, sebab aku pon banyak dapat info dan semangat daripada baca pengalaman orang lain yang undergone fertility treatment ni. So Insyallah aku akan buat upload update every 2-3 days. Most of them are backdated entries from last few months yang aku dah tulis dalam word, cuma menunggu masa yang sesuai untuk update jek. 

Before that, aku mintak sangat-sangat that you all keep an open mind on the entries. Entry-entry yang berlabel My New Journey or MNJ is all about treatment ni. Kalau rasa boring ataupun tak relevant or if you are a guy who does not wanna read about err cerita-cerita orang pompuan, you can skip entry-entry yang ada label MNJ kat tajuknya tu. Satu lagi, entry-entry akan datang ni sangat personal. Aku alu-alukan sangat kalau orang nak tanya but please don’t ask soalan-soalan yang terlalu personal, such as what is my cause of infertility or apa result of this and that? Aaa itu memang a no-no. Tapi kalau nak tanya, experience aku, bolehla. Oklah let me give you some background. 

Background. 

I have been married since 2003 to my wonderful husband Ed. 01-02-03 cantik giler date kan. I have never been pregnant, ever before. No miscarry, no ectopic pregnancy no nothing. Memula tu cam planning kejap. Dalam 6 months gitu. Lepas tu dah tak plan dah. 

2006 after 3 years of marriage, aku ada jumpa doctor, and since I was still young, the doc ask me to just take chlomid. Was on chlomid for few cycles. Never got pregnant, never got to see the 2 lines on the Urine Pregnancy Test(UPT). Some of the doctors said that I have endometriosis, and some said that I have PCOS. Macamana diorang boleh diagnose gitu pon aku tatau sebab they never asked me to do any test. 

In 2008, we went to Klinik Umra in Shah Alam. We did some tests. And this was the first time we were informed by the doctor that the only way we can have a baby is by doing IVF! Don’t ask me why. That’s too personal. We were devastated. But the clinik gave us some meds and put me on Chlomid again, and no I did not get pregnant. 

2009 kami ke Klinik Dr.Hamid Arsyat pulak. When he saw us, he asked me to do HSG test to check wether there is blockage or not dekat my fallopian tube. Sakit nak mampos la buat HSG ni. Dah ler kena buat dua kali, sebab gambar 1st tak jadik. HSG ni ialah a test untuk tengok ada blockage ke tak dekat Fallopian tube. Bila siap gambar we brought it to Dr Hamid, untuk explain it to us. Dia kata tak de blockage cuma sempit sikit, but should be ok. Kadang-kadang orang become pregnant after HSG sebab the procedure cam flush sikit the tube. 

Few months after that, we did IUI. Walaupun Dr kat Umra cakap, the only way is by IVF. We still wanna try. So we did IUI on 2009 with Dr.Hamid Arsyat. Masa hari nak buat tu, based on the condition Dr dah cakap chances macam rendah sikit but let’s try and doa-doa lah.  Boleh tahan sakit buat IUI ni tapi aku rasa HSG lagi sakit. Apsal orang cakap HSG tak sakit ek? Sakit nak mampos. Anyways, you know the result, I was still not pregnant. After that, aku dah tak buat treatment apa-apa lagi. Aku jadik malas, penat dan nak buat IVF kami memang tak mampu lagi masa tu. 

We did everything dah masa tu. Kalau suruh berurut, aku pergi. Apa jek supplement yang orang soh makan aku makan, lepas tu aku diet sebab maybe leh increase the chance kalau aku slim down. Aku turun sampai 6-7 kg. Still no sign. 

Emotionally, ada masa-masa aku rasa aku dah immune dah dgn soalan-soalan orang. But walau camana immune pon of course it still hurts. Cuma aku ni jenis malas nak dwell sangat. Furthermore, tahun 2010 dan 2011 aku busy sangat dengan kerja. Banyak travelling jugak. Memang tak sempat pon kalau nak buat treatment. Aku ingat lagi lepas buat HSG dan IUI esoknya terus aku gi kerja sebab entah, susah nak cuti dan kerja banyak. So aku pikir kalaula aku nak buat treatment akan datang aku nak buat betul-betul. Focus. Maybe amek leave from work. Bila aku sibuk sangat dengan kerja ada jugak yg cakap aku dengan Ed taknak anak sebab kitorang sibuk. Benci tau selamba jek cakap macam tu. Lempang karang. Ko tak tahu what we have gone through. Sedap-sedap jek cakap gitu. Hate this kind of comments. Ah malas nak ingat dah. 

Bila bebudak opis yang baru kawen terus pregnant, or dpt berita Ed’s cousins yang every year pregnant I am always happy for them. Tapi aku tak daya kadang-kadang, orang-orang lain cam pandang aku, cam kesian gila.  Cam diorang serba salah nak cerita sebab aku ada dekat situ takut aku kecik ati. Aku pon tatau nak cakap macamana. Aku sendiri pon kadang-kadang torn between Just-tell-me-I-am-totally-happy-for-them or please-don’t-tell-me-I-don’t-wanna-know.  

Ed ada cakap to me one day, baru je lagi rasanya. Dia kata tiga perkara yang boleh dibawa mati. Sedekah jariah, which kita boleh usahan. Ilmu yang bermanfaat, insyallah masih sempat kita sebarkan. Doa anak-anak yang soleh? Haa yang ni kita takde ni, com. Siapa nak doakan kita,com?  Sedih gila aku masa dia cakap tu. Betullah kan. Ed never force me to do anything. Kami tak pernah bergaduh pasal takde anak ni sebelum ni. Tak pernah. Kami sama-sama diam je masa tu layan perasaan.  

Laa ingat nak tulis background jek, tertulis sekali luahan perasaan hahahha. Ok so next entry is all backdated entry starting January tahun ni.

30 comments:

  1. My senior 8 taun gak kawin.both buat masters. After 8 taun preg kembar. Tp mcm2 treatment la.... pastu selang stahun lebih preg lagi.jgn risau.tu semua rezeki Allah nak bg.

    ReplyDelete
  2. aku pun akan tetap baca ur journey as good info plus aku mane penah tak suka entri ko hehe. doakan korg will get babies, and im sure netizens yg mengalami masalah yg sama will benefit from ur experience too..

    letak la email address ko terang2 kot ada yg nak pm for more info.

    go cenna.

    ReplyDelete
  3. Human n life never perfect, only Allah perfect!so jgn down sgt...
    All the best dear..aku ttp menyokong apa yg ko usahakan dan aku doa moga ko akan beroleh cahaya mata suatu hari nanti. Hugs

    ReplyDelete
  4. Dee,
    Rezeki di tangan Allah kan. Sukanya dengar orang yang dah lama kawen and finally pregnant, twins pulak tu kan. Besarnya kuasa Allah. DIa akan bagi pada masa yang terbaik. Dia lebih mengetahui.

    ReplyDelete
  5. Joe,
    Hahah, thanks Joe. Tulah nanti aku kasik email gak. Yang aku tak daya kalau letak email, nanti lepas tu banyak gila orang spam dengan multilevel la apa la. Benci betul.

    Mawar
    Betul. Allah je yang sempurna. Taklah aku tak down. Semua yang Allah bagi dan tak bagi pada aku mesti ada hikmah. I redho. LIke u said, Dia lebih Mengetahui

    ReplyDelete
  6. Salam Arena,

    rasa sebak seh bc entry ni...syukur lah..alhamdullilah arena nk buat tretmt. jap, rasa sebak sbb i've been following u since lama..back in 2002/2003. sy blum kawin pun time tu. ada juga entry yg psl nak ngandung2 ni..PCOS seme tu..psl susah nak dpt ank..
    sy pun pas 3thn br dpt..ni bc/jumpa blik blog arena n u still bdua juge..dpt cam rasa camno rasa alam bdua lama sgt tu..sorry pjg plak intro :)
    arena, sy pun ngadap those doctor too..hamid arshad n ummul..both contadict skit..hehe
    and YES..sakit sehh buat HSG. kena buat 2kali gak sbb jumpa 2 doktor kan..tamak sapa suruh..so 2kali sakit amat aa..haha

    eyyza@hotmail

    ReplyDelete
  7. BFF aku kitorang kawin pada tahun yang sama tapi belum ada rezeki buat beliau. Paling sedih raya last year dia citer nangis2 bila fikir nasib. Samalah macam Ed cakap tu. Sampaikan takde mood nak raya. Start Jan lepas jumpa doc kat HUKM buat treatment. Doa aku buat BFF aku tu sama macam aku nak doa untuk Cenna & Ed, semoga dipermudahkan.

    ReplyDelete
  8. Eyzza,

    Haa ada pon yang sependapat dgn aku HSG sakit nak mampos. Hahhaha. u buat dua kali HSG? Maaaakkkk. Alhamdulillah sekali tu jek kena buat. Rasa trauma sikit, muahahha. 3 years of waiting is not bad. Enough utk enjoy each other's company. Take care.

    Dong,
    Actually kan, aku setahun 2 kebelakangan ni dah payah nak rasa down. Entah. Masa awal-2 kawen dulu memang nangis jek kerjenya. Tapi alhamdulillah, walaupun tak rasa down, the urge to have my own child is still strong. Thanks for your du'a

    ReplyDelete
  9. Twin aku kawen in 2003 and only 9 mths ago got pregnant out of nothing. Now dia menunggu hari. Its all about rezeki yang Allah nak bagi atau belum nak bagi. Macam aku jugak yg blom temu jodoh. Macam ko jugak. Lets just pray for the best for He knows best!

    :-)

    ReplyDelete
  10. Cop cop cop. Baru aku perasan ko kawen sama date dgn kembo aku kekekeke

    ReplyDelete
  11. Delinn,
    Same date ek? Tulah allah akan berikan pada masa yang terbaik. Bukan ke ur twin sis baru habis phD? So timing sangat baik kan. Siapalah boleh rancang macam tu kecuali Allah kan. U too sis. U hang in there.

    ReplyDelete
  12. dear..aku doakan yg baik2 utk ko dan Ed..insyaAllah, sapa tau, sekali kuar anak kembar 4 terus..rezeki ko lah..org lain 4 kali beranak, baru dpt 4 org..ko sekali beranak, dpt 4 terus..

    silalah maisn mulut aku..

    we always support u...

    ReplyDelete
  13. Kak Arena,

    Hi..apid tau kot rasanya mcm mana..apid pon penah buat treatment tu sume..kalau diingat2 nak mengadap soalan org tu memang sedih..huhu..

    Tapikan, kita buat HSG memang tak sakit, :)

    Doa banyak2 oke. ofismate apid pon 8 tahun baru dapat lepas buat treatment sume tak jadi..last2 dia kata xde buat apa dah..biar je.

    ReplyDelete
  14. akak juga doakan yang baik-baik untuk ed dan cekna, be tough dear...

    dont get too upset, Allah know the best...

    mana tahu sekalu keluar 6,

    oren cakap 4 aje, akak cakap 6 :)

    i will always support both of you...

    i have fren yang kahwin 20 tahun baru dapat anak, sebelum tu dia ambik anak angkat :)

    ReplyDelete
  15. pompuannnnnn....big hugssssss hmmpkhhh..whatever you do...all the doa for you...love you muah!!!

    ReplyDelete
  16. aku tak tahu camner nak komen.kawan opis aku try ngan hamid arsat tu lepas 11 tahun kawen,.rezki dia dapat anak 2 tahun lepas.aku tak tahu la kes dia sama tak ngan ko

    gembira bila tahu ed cool je dan menerimanya tanpa ada gadoh-gadoh

    ReplyDelete
  17. OMG.. aku terrrrsebak baca entry kau ni... apa2 pun, aku berdoa Allah akan kurniakan rezeki anak utk ko and ed....inshaAllah..

    ReplyDelete
  18. ko suke kan bg ending taching2 cam tu.... cekna....Allah tu kan adil... InsyaAllah ada yang akan doakan ko ngan ed nnt......

    ReplyDelete
  19. Oren,
    Kembar 4!! hehehe thanks babe.

    Afid,
    Ni lagi sorang buat HSG tak sakit? buat kat mana tu? Share sikit so that kawan2 lain yg nak gi blh gi situ hehehe. Kalau dah rezeki kan bila2 Allah blh bg..

    ReplyDelete
  20. Kak Ummi,
    maaakkk kembar 6?! hehehe. Kalau Allah nak bg, mana tau kan. Thanks for the support.

    Mamatinie,
    Hugs back babeh. Doakan aku ek.

    Irfa,
    Tulah sebabnya boleh buat treatment ni tanpa stress sebab Ed sangat cool. Tak pernah kami gaduh or dia ngungkit pasal takde anak ni..

    ReplyDelete
  21. Amy,
    Happy sangat tu sampai 2x yey hahahha

    Fara,
    Thanks dear. Thanks for the du'a.

    Fiechik,
    Thanks a lot dear. Korang doakan ek. Touching ker. aku selalu rasa gitu kot, lepas aku pen down the update and how I feel, mesti aku akan walau camanapon aku bersyukur sangat.. Banyak Allah beri nikmat pada aku.

    ReplyDelete
  22. Cekna,
    Semoga treatment kali ni berhasil and korang berdua dapat menimang cahaya mata.

    ReplyDelete
  23. Salam,
    Terjumpa blog yang sangat menarik... kita sekapal... melalui masa-masa pedih berhadapan dengan insan sekeliling... i dah married since 2007, no sign of anything... dah buat IVF sekali, failed... so tgh memikir lagi..apa nak buat lagi... anyway..congrates coz dah bjaya IVF kan..moga dapat anak yang soleh/ solehah ... amin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, thanks for dropping by. Ala sedihnya failed IVF. Saya harap u tak patah semangat dan cuba lagi. Jangan tunggu lama sangat tau. Take care ye. Email me if u need to talk.

      Delete
  24. Hi Arena,

    Thank god I found your blog (thanks sb dropped comment kat my blog). Sy sgt memerlukan 'cerita2' mcm nih at this moment. Huhu. Bila sy baca entry nih, sy rasa mcm faham apa yg dah awk lalui. Suami sy pon pernah ckp ayat yg sama mcm suami awk ckp, pasal 3 perkara tuh. Sedih kan..but sekarang awk dah berjaya pregnant. Hopefully sy pon ada rezeki utk pregnant. InsyaAllah. Thanks babe :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ily,

      Salam, yes that's the reason saya tulis blog ni. Untuk inspire dan kasi semangat pada kawan-kawan lain. Sebab saya tau, I got my inspired dan semangat from orang2 yang berjaya dalam treatment diorang. Cari2 blog2 orang2 yang positif, dan tak asyik down jek, sbb banyak sangat baca cerita2 down, kita payah nak bersemanagt. That's what I did masa belum conceive dulu. I baca gak blog orang yang TTC walaupun diorang belum pregnant. But I am very selective dgn apa yg saya baca. Yup, memang sedih kalau takde siapa nak doakan kita, nak uruskan jenazah kita nanti, so kita kena sungguh2 usaha. Bila something tak work out, take some time out, tapi lepas tu kita pick ourself up and try again. All the best sis, moga Allah kurniakan rezeki yang tak ternilai ni pada u pulak. Doakan my pregnancy smooth dan berjaya deliver baby dengan selamat.

      Delete