Friday, March 30, 2012

MNJ5 : Polyp?

25 Feb 2012

Hari ni ada checkup dekat Sunfert. Appointment pukul 8.15 tapi kami sampai dalam pukul 9 jugak. Lepas amek jab pukul 8 pagi gitu, kami pon bergerak ke hospital. Traffic oklah not bad. Sebab hari Sabtu gamaknya.  Hari ni aku kena scan dengan full bladder, sebab doctor nak tengok saiz polyp tu. Sampai jek hospital, aku minum air banyak-banyak. Dalam pukul berapa entah, aku dah tak tahan nak gi toilet dah, aku tanya nurse lambat lagi tak, sebab aku memang tak leh hold dah. Nurse kata doc sedang buat procedure. Aku pon pergile toilet dulu. Lepas tu start minum semula. 

Dekat pukul 10.30 gitu aku ckp kat Ed, aku kena gi toilet lagi sekali sebab aku tak tahan dah. My toes pon dah curl, nak duduk tegak pon takleh. So pergi lagi sekali.  Lepas tu aku mintak Ed belikan air mineral sebotol and start drinking again. And the nurse pon datang ler lepas tu ckp my turn dah tak lama dah. Masuk je ke examination room and lie down gitu, adeh aku memang nak terkencing sangat dah. Sejuk pulak tu. Doctor pon takes time jugak masuk. 

Kemudian doc buat ultrasound, and confirm memang aku ada polyp dekat rahim. Tak besar sangat. Itu yang dia kata, rahim tak nampak cantik sangat tu. Aku dah rasa nak nangis masa tu. Lepas tu doc suruh pergi toilet sebab nak scan the eggs pulak. Doctor cakap, ada both ovaries ada good number of eggs. Cuma belah kiri tu the eggs are still a bit small. Yang belah kanan dah mulai mature jugak. Lepas habis scan, I dressed and the doctor consult us. 

Considering that aku ada polyp, the doctor bagi 2 options

Pertama : Kami continue with the treatment and doctor will do the embryo transfer with the not the best quality of embryos. The good one he will freeze and will be used in the future if needed be or if the polyp mengganggu the embryo  untuk melekat di rahim.

Kedua : Stop the treatment (read : rugi jugak sebab dah amek jab semua for 8 days dah, which cost thousands!) and do IUI(which is cheaper). Later do a polyp removal surgery and start again. 

Doctor suggest options yang pertama, sebab dia kata polyp aku ni kecik and it is not uncommon  for people to have polyp dekat rahim.  Ed terus jek cakap kami follow Dr’s recommendation. Aku tanya jugak, would he suggest for us to remove the polyp first. Doc, cakap boleh but rugilah all the med and jabs yang dah diambik. Aku cakap jugak yang IUI is not so suitable for us in our case so the second options is not relevant dah. So we opt for the first option. 
Additional jab yg kena campurkan serbuk dan liquid before masuk picagari

Yang ni tak pakai pen, pakai picagari

All the supplies
Jangan ngeri tengok jab tu. It aint that bad, as long as bukan korang yang buat sendiri hehehe. Ubat masa masuk tu bukan rasa sangat pon. As aku cakap, bila kepala dah ready nak buat IVF ni, ko dah pasrah dah come what may, redah jek. Alhamdulillah, Allah bg aku kekuatan. Ko ingat aku berani sangat. Tatau datang mana, tiba-tiba jek rileks je kena jab hari-hari. But i don't like at the needles dan aku tak tengok masa Ed bancuh the ubat whatsoever. Bila dia masuk bilik bawak jarum tu aku tutup mata. Lepas tu Bismillahirrahnirrohim. Yg kelakar lepas jab aku tidur balik. Yesss. Tu yang best bila treatment masa tengah cuti nih.

After that, we went to take more supplies of jabs. So aku kena tambah jab yang kiri kanan tu lagi 2 hari. Kami kena datang hospital lagi on Monday pulak. Hari ni tak lama sangat the appointment. Dalam pukul 11 gitu dah keluar dari hospital dah. Ya Allah opermudahkanlah urusan kami. Lorongkanlah hati kami dan hati doctor untuk mengambil tindakan yang tepat.

7 comments:

  1. ok..aku so eager to know whats next...asyik dok refresh blog ko every few hours..kehkehehee...Sabo sabo !!!

    ReplyDelete
  2. dgn sedikit (byk la aku rasa) kepayahan ko nak conceive nih, aku harap sgt ko dpt kembar 4 terus..

    ReplyDelete
  3. heheehe kembar 4 yer oren? berbaloi baloi tu.

    eee jab tu kan kalah yang Alisa punya..mesti ed dah naik sheikh duk mencucuk ko kan? dah jadi dr tak bertauliah plak dia..main main doctor eh hehehehe

    tabahkan diri yer Arena, nak dpt anak bukan senang.

    ReplyDelete
  4. aku takut needle!! *ulangan.. seriusly takut.

    semoga apa yg diusahakan dapat hasil yg diharapkan dgn izin Allah. Amin

    ReplyDelete
  5. KLM,

    Sabo jelah siap refresh blog every few hours, muahahhaa, Sabo ye sis Sabo.

    Oren,
    Hehehe, moga diberi yang terbaik oleh Allah.

    ReplyDelete
  6. Mawar,

    Memang boleh tahan banyak jab tu. Tapi jab2 ni tak sakit so tak kisah sangat. Tulah bukan senang nak dapat anak ni. Mana2 yang ada anak tu appreciate ler anak2 tu.

    Joe,
    Hahahha, sebab tulah bukan ko yang dipilih Allah untuk harungi ujian ni. Allah kan uji kita berkadaran dengan kemampuan kita. Aku memang buat toya jek, masa kena cucuk tu. In fact aku rasa those yang buat ivf or ICSI ni, memang takde perasaan bila kena shots nih.

    ReplyDelete
  7. mmg kena kuat semangat nak buat ni dan juga kerjasama dari dua2 pihak.
    tak sabar tunggu result ;)

    ReplyDelete