Monday, April 2, 2012

MNJ7 : OPU / Egg Collection

1 Mac 2012

Hari ni ialah hari Oocyte Pick Up(OPU) or egg collection. Semalam aku ada makan laxative. Start pukul 4.30 pagi aku dah sibuk pergi toilet, entah berapa kali bangun pergi toilet pon tatau. Dah la kena start puasa since 12 malam, lemah gila badan sebab dehydrate kan. Sampai ke pagila macam tu. So aku rasa lemah gila sebab dehydrate dan tak cukup tidur. 

Aku patut sampai ke hospital at 9.30 tapi kami gerak lambat sikit sebab aku masih dok keluar masuk toilet. Lemah giler. Traffic ok jek, sekejap je sampai walaupun turun lambat sikit. Alhamdulillah. Sesampainya dekat sana, aku ambik nombor dan terus ke lab. Tak lama lepas tu, aku pon dah kena bersiap sedia untuk the procedure. Sebelum tu Ed kena provide his sample first, hehe. All the best babe.     

Lepas tukar baju, sembang-sembang dengan the nurse while waiting for the doctor. The nurses yang akan prepkan kita. Aku ni memang tak pikir dah pasal malu or whatever. Kalau pikir memang nangis. The nurse cakap akan jab dengan pain killer dulu and later ubat tidur. As always, tangan aku ni memang problem sikit kalau nak masukkan jarum whatever. Lama gak nurse yang first tu try, after a while dia panggil nurse sorang lagi, seminit jek dia tepuk-tepuk tangan aku, pastu masukle jarum ty. Masa masuk pain killer tu, kepala aku dah pusing dah. Aku memang tak suka, kalau mild sedation gitu. Sebab ko semi conscious dan ko rasa cam tak selesa gila. Nafas tak selesa, kepala bengong gitu. Aku terpikir macam nak mati jek masa tu sebab entah aku tak suka the sensation.

Tak lama lepas tu, doctor pon datang, dan dia mulakan the procedure. Sebab aku semi conscious aku masih rasa sakit jugak. Sekejap-sekajap aku mengaduh, kemudian macam lelap, lepas tu mengaduh balik. Kesimpulannya OPU ni sakit. I kid you not. Hahaha. Tapi sekejap jek. Dalam 15-20 minutes gitu dah habis. Dan aku ditolak keluar dari OT. 

Aku rasa aku lelap dalam 10 minit je dan lepas tu dah terjaga sebab sakit sangat. Masa tu aku dalam recovery room.  Aku sms Ed cakap sakit sangat. Ed jwb sms, cakap sabar ye baby. Serius macamana nak tidur kalau berdenyut-denyut macam tu. Aku dengar ada another person, wheeled off from the OT and dia macam lelap dengan jayanya, siap berkeruh tidor. Jeles betul la. About half an hour after that, the nurse came and check on me. Dia tanya ada rasa loya or nak muntah tak? Aku jawab takde. So she took off the needle kat tangan aku, and aku pakai baju balik. Aku jenguk jugak carik Ed, sebab dia takde dekat luar recovery room tu. Dia tunggu dekat luar sikit sebab penuh dekat situ. Bila nampak aku jek terus dia masuk. Aku pun duduk dan the nurse bawakkan milo dan biskut untuk aku. Masa tu dalam 11.30 pagi gitulah dan aku kan tak makan lagi sejak semalam. Masa tu sedap betul biskut dan milo tu hahaha. 

Kemudian, the nurse explain about ubat yang aku perlu makan dan additional ubat insert dan shots yang perlu diambil. Kali ni the shots(Proluton) tak boleh diadminister by Ed. Kami kena bawak the ubat ke klinik and the shot will be done by a qualified doctor. The nurse cakap ada 20 egg follicles extracted! Boleh tahan banyak. Terkujat jugak aku masa tu.  Masa tu aku rasa sangat bloated dan macam kejang sangat perut aku. Ada sikit-sikit macam kejang masa buat HSG dulu. 

Lepas tu kami bayar dan ambik ubat. Kali ni bayar RM4,426 kalau tak salah. Hmmm. Lepas tu kami beli kuih 2-3 bijik dekat café dan balik. Masa balik tu takdela sakit sangat. Maybe masa tu the pain killer still berfungsi. Around 2pm, lepas zuhur gitu, dah mulalah aku sakit sangat. Memang tak leh tegak langsung. Nak tidur pon tak boleh rasanya. Macamana nak tidur kalau berdenyut-denyut kan. Tapi Ed temankan aku soh aku tidur. Berjaya jugak tidur. Pukul berapa entah aku bangun, sakit sangat. Aku mintak Ed carikan the careline untuk aku call in. Masa tu dah petang sangat, luar office hour but, Sunfert ni ada Careline mobile number yang the nurse akan take turn to attend. Mula-mula takde jawapan. Lepas tu they call me back within 5 minutes. Aku tanya, sakit sangat, boleh makan pain killer tak Arcoxia ke apa ke? Dia cakap jangan, tapi boleh makan panadol. Aku pon makan panadol lepas tu. 

The pain continues through the night. Baring, duduk, berdiri semua tak kena rasanya. Berdiri lagilah kot, langsung tak leh tegak. Aku rasa esok-esok baru lega kejang ni.

15 comments:

  1. Ouh Na... My experience trying for my first was a smidgen compared to what you went through. ( lagipun masa buat ovarian drill, i mmg KO terus).. :) taPi post surgery mmg seksa. 1 laproscopy, 3 csect, 1 lapratomy .. Its a kebesaran Allah dat my tummy looks as 'neat' as it is now :)..

    ReplyDelete
  2. cara ko explain sakit cam contraction nak beranak pulak...moga tabah n sabar demi utk dptkan zuriat, tu jer aku leh ckp...hang in there cek Na!

    ReplyDelete
  3. Moga jadi iktibar dan pengajaran pada semua termasuk aku of what u have to go thru babe. Senak perut aku mrmbaca.. Jap menyimpang sket. Ko tak cuba nasi lemak kat cafe yg sama floor dgn sunfert tu? Sedapp.aku dok buat physio tgn tu kat same floor. Cafe bawah tu pun pastry dia sedap2 hehe

    ReplyDelete
  4. besar sungguh pengorbanan Che Na

    ReplyDelete
  5. Salam Arena,

    lama br dpt bc blog awk aa..bebudk ni xsihat n bapak budak pun sama gak smpai dpt mc. Bila power rangers merah aje yg bkuasa, sgtlah penat xsempat gitu n poya2 di alam maya

    btw, congrats..eh, ayat kontrovesi ni kang..heheh. ni i rasa malu terboink2 nk story psl my fertility tretmt bila bc arena punya yg jauh lbh kena jiwa kental dr my journey. Mine kira step basic sgt lah..we went tru one(1) IUI w hamid arshat n b4 tu kena undrgo operatn betulkan rahim bcoz mine tilted. Rahim tbalik so kena kasik normal dl then proceed w next steps gitu. Er, malu konon tp story ni..hehe. Unsuccessful w the IUI but a month later i conceived naturally :D Dlm bln tu gak gi ngadap pkcik jiran di di kg yg ada kelebihn bab2 rawatn alternatif/islamik ni. Best jumpa dia selain update gosip org kg(pakcik ni alim sehh..mgkin muka kitaorg tak cukup sinar tuk dia bukak bab agama kot..hehe) is - the hubby pun di rawat jugak..i like .

    so sorry dh drag pjg sgt my komen ni..so sorry
    last nk ckp yg sy rasa best if buat tretmt ni ada geng so that blh luah rasa..mmg hubby ada tp xsama sbb yg go tru all this procedure is women..men one time 'supply' tu je :) so i have my mas yg sama naik meja bedah n kuar masuk lab

    eyyza@hotmail

    ReplyDelete
  6. all the best cekna, akak doakan yang terbaik untuk cekna, semoga semuanya di permudahkan Allah, amin

    ReplyDelete
  7. Salam Na...all the best...moga segala urusan ko dipermudahkan-Nya. Insya-Allah :)

    ReplyDelete
  8. Zue,

    1 laproscopy, 3 csect, 1 lapratomy? Pengsan. Allah build us ladies very tough so that we can endure all this, kekadang tak caya kan, what we had went through. Allahuakbar.

    Mawar,
    Cam contraction ker? hissshh seram hehhe.

    ReplyDelete
  9. Amy,
    Actually kan babe, its not as bad as it sounds. When dah ready tu, you go through it tenang jek. Bak kata Ed, kita redah je com. Memang kat cafe tulah aku dgn ed dok makan. Kitorang letak my card and number pastu gi minum.

    ReplyDelete
  10. Kak PB,
    Kenalah usaha kan kak, selagi boleh. Selagi terdaya.

    Eyzza,
    That means after the ops you got pregnant naturally. Yup we went to few places jugak before we started this ICSI. Semua tu in preparation for the treatment. Thanks for sharing your stories with us. Memang some of us senang nak pregnant, some of us kena usaha lebih sikit. Some of us kena usaha lebih banyak hehehe. But at least ada ruang lagi untuk usaha kan.

    ReplyDelete
  11. Umi and Unsunghero,
    Thanks for the du'a. We really need it we do appreciate it.

    ReplyDelete
  12. hmmm..mmg la sakit... tp apa la sgt jika nak dibandingkan dengan anugerah yg tak ternilai....moga dipermudahkan....

    ReplyDelete
  13. Fiechik,

    Tulah, kalau dah gitu jalannya kan. Kenala diusahakan ye tak. Thanks sis.

    ReplyDelete
  14. arena..
    aku terfikir..besar sungguh kuasa Allah.org yang nak sgt berhabis duit utk dapatkan anak..yang tak nak sampai 'sekat-sekat'(makan ubat la itu ini) dan kalau yg tanpa rela dibuang-buang anak itu.

    sentiasa doa utk ko :)

    ReplyDelete
  15. sis total rawatan icsi ni.. ksemuanya berapa ya??

    ReplyDelete