Wednesday, April 11, 2012

Gempa Bumi Di Banda Acheh dan Evakuasi

Baru jek naik daripada evacuate apartment nih. Menggigil kepala lutut aku sebab turun tangga tadi.  Dalam pukul 4.45 pm gitu, aku baru nak lelap, whilst Ed baru bangun tido dan tengah tengok TV. Masa nak lelap, aku rasa katil cam berayun-ayun cam berombak-ombak gitu. Ingatkan sebab aku dah nak lelap sebab tu rasa berayun-ayun gitu. Tak lama, Ed panggil aku. 

Ed : Com, siap-siap.
Aku : Hah? Naper?
Ed : Ada rasa cam bergoyangla. 
Aku : ..(aku automatik pandang pada tempat sangkut baju masa tu. Semua baju-baju dan hanger-hanger tu tengah swayed left to right dengan agak kuat juga.) Jom!

Aku terus tukar pakai pants. T-Shirt tidur tak sempat tukar, amek handbag dan handphone, sambar tudung dan terus keluar. Masa tu aku tengah pakai face mask, sebab aku lelah teruk jugak. Bila keluar je, nampak neighbor aku pon dok tengah gather their kids and keluar rumah. Memula tunggu lif, tapi lif langsung tak berenti kat floor kami. Terus kami turun tangga. 

So turunlah kami dari Tingkat 13 ke Ground Floor. Aku still wearing my face mask. Bagus jugak. Kot-kot ada yang bangang isap rokok kat kawasan tangga tu at least filtered juga pernafasan. Aku pulak tengah tak sihat sangat masa tu. Demam, asthma, batuk, memang perlahan gila turun tangga. Ramai gila orang potong aku. Tak kisahla. Janji selamat sampai tingkat bawah sudah. Pak arab-mak arab dekat apartment kami pon siap jalan laju-laju turun dari apartment. Kalau yang datang dari Iran or Turki yang selalu ada earthquake sure suspen kan.

Once dah dekat bawah, Ed cakap jomlah gi minum. Aku pulak memang tengah lapar so cun sangat la nak gi makan kan. Kat tempat makan, puas carik info dalam internet tak jumpa sangat. Once sampai rumah nampak la kat Awani TV Banda Acheh dilanda gempa 8.9 skala Richter dan amaran Tsunami telah dikeluarkan. Kuat tu! Semua kawasan pesisir pantai Barat Malaysia diarah mengelak kawasan pantai. Alhamdulillah, mama dan baba dah sampai dari Langkawi. Diorang pergi trip dengan staf-staf diorang ke sana. Staf diorang siap pergi Island Hopping lagi. Alhamdulillah tak apa-apa. 

Kesiannya saudara-saudara kita dekat Banda Acheh nun. Ya Allah, selamatkanlah mereka.

8 comments:

  1. Take care na,

    Rupanya u kt tingkat 13 jugak ek :).. We all pon. Tapi insya allah tak lama lagi im moving to my landed house.
    Hope everything is ok with you girl :)

    ReplyDelete
  2. Zue,

    Time turun tangga tadi, dok pikir wei kena cepatkan carik landed house nih. Hissshh. Insyallah I am ok. Ketor lutut jek, sebab turun tangga tadik. U evacuate tak tadi?

    ReplyDelete
  3. Kita org takde effect alhamdulillah. Tp nk turun or naik tangga 13 tingkat dgn 4yo,2yo& 4mhts will b challenging so harap2 dijauhkan.
    Babe, when (not if) u dah ada baby nanti, balik kerja nak hangkut barang segala bagai dari parking mmg haru. Sometimes dangerous too, yela mcm i, nak kepung si abg& kakak while getting baby & things out of d car. Tu yang look forward to move to landed.
    We dua for allah untuk yang terbaik dari sumer aspect kan :)

    ReplyDelete
  4. Aduihh turun 13 tingkat? Hmmm careful tauu. Harap2 selamat la semua kat tempat2 yg terlibat. Risau la

    ReplyDelete
  5. bergegar gak marin kat umah..aku lagilah..tgh potong kain atas lantai..sekali montot goyang2..hahaha..

    kul 6 lebih pun, terasa gak gegar, tapi lighter dari yg kul 4 lebih tuh...

    ReplyDelete
  6. Zue,
    Tuler tengah usha2 rumah landed gak. Mahal gila kan rumah sekarang nih, adeh.

    Amy,
    Tulah turun 13 tingkat babe. Slow2 jelah. Seb baik tak apa2. Risau gak kot bleeding ke apa kan.

    Kak PB,
    Insyallah kita semua ok. Harap2 saudara kita kat sana pon ok.

    Oren,
    Maaakk rasa montot goyang2? eiii seram. Tulah kol 6.45 ada sekali lagi kan. Aku sempat amek video masa tu.

    ReplyDelete
  7. pengalaman merasa gegaran ni masa kat umah mil tigkat 16 bayangkan..kami laki bini pakat dukung anak sorang satu turun bawah..phobia aku smpai sekarang tak abis

    ReplyDelete