Monday, April 16, 2012

MNJ 13 : The 2 lines

Aku rasa ni last back dated entry on this my new journey ni. Actually aku ada beberapa lagi post yang belum publish, but most of them are just my anxiety on this pregnancy. (hihi sebut pregnancy pon rasa cam pelik) So aku rasa let me just keep them to myself jek, or if the situation sesuai maybe aku upload lagi. Aku rasa onwards, maybe the entries are my current situation je. 

Oh ya, terima kasih banyak-banyak for all your kind words and du'a. I really appreciate it. Korang memang best! Harap-harap korang terus doakan aku. Ok here's the back dated entries.

19 Mac 2012

Hari ni aku bangun meloya gila. Dah dua tiga hari aku tak berapa boleh tido. Senang sangat terjaga. Lepas subuh walau tak cukup tidur memang payah nak tidur balik, kalau dulu-dulu jangan harap. Satu lagi yang menyebabkan aku tak leh tidur balik tu ialah sebab aku loya. So pagi tadi selepas subuh aku dah kat dapur buat roti telur. Lepas tu bancuh anmum maternal (yup aku minum anmum materna. Masa beli tu macam malu-malu sikit. Over sangat ke kalau beli susu ni? Muahahah)  secawan dan buat air Nescafe untuk Ed. Hahah Ed dah kembali minum Nescafe. But not like beforelah. Beria sangat lapar, last-last nak habiskan dua keping roti pon terkulat-kulat. Pedas-pedas lagilah fail. Tekak aku lain macam rasa lepas tu. Hari tu aku buat mee tomyam, selera sangat makan. Sebab tak pedas. Walaupun aku rasa kalau masam lagi best, tapi mak aku pesan jangan makan masam-masam sangat, so aku ikut jelah. 

Oh ya, sebelum aku makan breakfast. I did something. I didn’t want Ed to know what I was doing yet, so aku sorokkan barang tu kat poket seluar aku dan bawak masuk toilet. Kau tau apa aku bawak gi toilet tu? Aku bawak Urine Pregnancy Test (UPT). I know I got the Beta HCG test result already but I really wanna see the 2 lines on the UPT. You'd never know how many of this thing I have bought in the past, dari tahun 2004 sampaila 2009 and how much tears I shed because of them. I have never seen the 2 lines. Never ever. The last time I did the test was after the failed IUI pada tahun 2009.  Lepas pada tu, aku tak pernah test dah no matter how late I was getting my period.  Aku lambat sebulan ke 2 bulan ke aku dah malas nak test. Macam, what’s the point?

This brand I bought no wonder la murah. Dia kasik a small spoon tu collect the urine. The spoon tu kecik nak mampos, you can hardly get the urine inside it. Aku dah fedup dah masa tu. Rasa nak pee directly on the tester jek. But akhirnya berjaya jugak, and I wait. I wait. And I wait. Ya Allah, tak tahu nak gambarkan perasaan aku. I got 2 lines! A bit faint di peringkat permulaan. But makin jelas kemudiannya. After countless UPT bought and peed on, I finally got the 2 lines! Ya Allah syukurnya ya Allah. 

Lepas tu, aku tunjuk dekat Ed, Ed senyum jek dan gosok-gosok kepala aku. 

Aku : Hehehe, teringin
Ed : Dah bertahun-tahun test tak pernah dapat 2 lines ek?
Aku : Ha’ah, eei sukenyee. Alhamdulillah.
Ed : Buatle banyak-banyak kali pun if it makes you happy. 

Lepas aku cuci-cuci sikit the UPT. AKu letak dekat sinki bilik air. Tiap kali aku masuk, aku akan nampak the 2 lines, and it brings smile to my face. Ya Allah after so many years, I finally see this 2 lines. Macam tak percaya je. I kept it there sampai esoknya baru aku buang. 

Aku harap korang tak rasa aku brag about this. Aku pon sendiri takut dan doa-doa pada Allah jangan sampai aku bangga sangat yang aku pregnant at long last ni. Its still early kan. Panjang lagi perjalanan ni. Harap-harap korang tak rasa aku riak or what ok. Aku pun takut kalau-kalau terselit perasaan ni. Nauzubillah. Aku tulis ni pon sebab nak kasi semangat pada mereka who is trying for such a long time. I know what you all have gone through. Lagipun, sebelum aku start treatment aku banyak sangat baca blog orang yang buat IVF ni. Its all in my research of places that conduct IVF, pengalaman diorang. Ada yang success ada yang tak. Bila aku dah start embark, aku concentrate baca blog yang success je, hahaha. Malas nak sedih-sedih. So, aku harap pengalaman aku boleh dijadikan guidance dan pembakar semangat pada mereka yang masih mencuba.

27 comments:

  1. i am so happy for u sis... doa ku buat mu.. semoga selamat dpt baby yg sihat dan bijaksana...

    ReplyDelete
  2. Nonie yg dah pernah dpt the 2 lines masa 1st baby pun, sangat excited seeing it the 2nd & even the 3rd time... I think most mommies will feel the same, & for you the excitement mesti berganda2 kan... Happy for you :). In fact I still kept all my 3 positive UPTs huhu overkah?

    ReplyDelete
  3. Salam arena,

    me same w nonie here..kept the 1st ever UTP tu..iyer aa dh asik xpernah dpt2 2lines kn...tp simpan yg 1st bb je lh..awk lah arena xblh simpan letak dlm album..hihi

    sy doa bb n ibu bb sentiasa dibwh lindungai Allah sentiasa..and arena, i did bgtau my mas psl your trtmet ni..mmg jdik pencetus motivasi.

    till here, go layan loya n fenin2 ibu ngandung ok..hehe. i dulu suka tomyam masam2 gak sbb nk bb boy..bkn sbb loya pun..sajerr..hehe

    eyyza

    ReplyDelete
  4. Tak tau nk ckp kan bila nampak double line tu even aku dah 4 kali.tp aku hepi campur cuak.pastu ko kena positif.aku ari tu bleeding minggu 14.penuh pad dlm 2 jam skali kena tukar.cuak kan...admit wad 3 hari.tp aku sentiasa rasa bb ni akan selamat.skrg aku dah 24 mggu. Insyaallah semoga kita dipermudahkan.

    ReplyDelete
  5. apid simpan sampai sekarang test kit yang ada dua line tu..hihi..

    sama macam akak, 3 4 5 bulan pertama asikla test tapi -ve je..sampai 2 tahun lebih apid tak beli2 dah test kit tu..:)

    ReplyDelete
  6. babe, the feeling masa dpt 2 lines tu, adalah satu titik awal perjalanan yg panjang, membawa satu (kalo tak kembar laa) roh manusia dlm rahim sang ibu..

    u deserve to feel happy..aku tak nampak pon tanda2 riak kat sini..

    sebab sgt maklum perasaan ko yg dh mencuba byk kali, tapi tak pernah turn to 2 lines..so, aku rasa ko mmg berhak rasa gembira utk itu..

    i still remember mine, masa tunggu 2nd child..masa tu baru balik dari kelas mlm, test kat toilet..n rasa mcm nak jatuh dari toilet bowl sbb happy sgt..tu baru gap 2 tahun..sedangkan ko yg bertahun2 nih...hmm..

    aku sgt2 hepi baca backdated entry ko yg nih..apapun, pls enjoy this journey..insyaAllah, lepas nih ada rezeki ko utk tgk 2 lines lagi..

    baca cerita ko, mmg sgt menginsafkan..keterujaan tu tak sama mcm aku yg boleh kata agak senang nak preggy..sebab dgn cerita ko nih, betapa aku akan belajar hargai benda2 kecik yg jadi seiring ngan pembesaran anak2 aku..camana depa teriak bila gaduh2, camana depa asik tumpahkan makanan, camana aku la yg asek2 kena mop lantai..huhuhu..

    again, happy and sgt happy for u...

    ReplyDelete
  7. Ya Allah, kali ni aku menitik airmata. I am so happy for you, tapi sebenarnya entry ko ni menginsafkan aku lah.

    Betul mcm cakap Oren, betapa besar harapan dan kesungguhan ko utk menjadi ibu. Aku terharu bila part ko tulis - "how many of this thing I have bought in the past, dari tahun 2004 sampaila 2009 and how mush tears I shed because if them. I have never seen the 2 lines. Never ever." ...betapa hebat ujian perasaan ko hadapi kekecewaan tu..sedangkan aku yg mudah ni, mudah sangat amik remeh...bukanla aku cakap aku x happy bila aku ngandung x, tiap kali nampak 2 lines tu mmg nervous gila dan excited sgt dgn hubby ..cuma aku insaf sebab byk mengeluh bila anak buat hal, byk mengeluh bila ditimpa ujian kesakitan anak-anak, byk marah-marah anak2 esp yaya yg sedang membesar dgn lasaknya..kdg2 marah aku melampau lampau..

    sedangkan ada org yg terlalu payahhh dan berharap sgt utk mendapat zuriat. Thanks for this sharing and I deserve it dear. Tak perlu rasa over sebab dah lama kan ko tunggu saat-saat ni!!! We all mommies and mommy to be sangat memahami hatimu babe..
    sapa yg tak suka sila blah dari blog ni hehehe..

    so, ahem ..welcome to the club Mummy Arena and Daddy Ed! *BIG smile*

    ReplyDelete
  8. ko buanggg????


    hehehe aku lagi extreme! aku simpan sampai sekarang...yang first successful pregnancy je la...(yang kedua ketiga keempat semua accident haha)

    Aku letak dalam plastik kecik.. so janganla takut ko extreme, NORMAL Ok!... aku pelik bila ko tulis takut orang ingat ko bangga... mak aiii.. sapa laa yang da memphobia kan ko tu.


    sebab susah nak dapat we have this thought and our actions just could not be helped, aku paham where you came from. be happy now ok! hehehehe

    makcik.

    ReplyDelete
  9. Itu bukan bragging - tapi excitement yang hendak dikongsi dengan kawan-kawan. Which is understandable dan sangat-sangat dialu-alukan.

    I never tried the pregnancy kit tu semua..zaman I zaman dinosaur kot...main test kat klinik ajer. But if I were you, I akan simpan kit tu dan letak dalam frame.

    What I simpan with me was all the hospital tags yang depan pakaikan kat anak masa lahir. Itu saja mampu membuat I tersenyum sampai hari ini walaupun the size sekarang cuma muat jari anak2 saja... :-)

    I am so happy for you. Hopefully semua berjalan lancar.Insya Allah.

    ReplyDelete
  10. comel jer cekna..hhiihik...eh apesal ko buang..aku dok simpan lagi even dah 4 thn lepas...asal nak buang je, tak jadi...kenangan tu...pi wat lagi n simpan...hheheheh

    ReplyDelete
  11. cekna jangan buang... keep it! i did that, so pergi beli lagi sekali, test dan simpan hehehehe


    nothing to brag cekna, you deserve that babe.....

    will always pray for you :)

    take care :)

    ReplyDelete
  12. Thanks a lot cikcloudy

    Nonie,
    Thanks. Ye ker simpan lagi. Agaknya my UPT tu murahan punya. The lines tu nampak cam tak best after overnight.

    Eyyza,
    Kalau by sharing my experience inspires people, alhamdulillah. I ni jenis yang tak sentimental, so I think I simpan the pics of the 2 lines cukupla kot. Hehehe.

    ReplyDelete
  13. Dee,
    Risaunya kalau bleeding macam tu. Alhamdulilah, tak apa2 ye. U take care ok.

    Apid,
    U pon simpan ek/. Hissshh korang ni semua lagi sentimental dr i. hehhe.

    ReplyDelete
  14. Oren,

    Of course la keterujaan tak sama bila tau pregnant, sebab the journey tak sama. I am sure semua mom to be akan excited bila tau pregnant. Tapi for me who has been waiting for this for the past 9 years, memang la tak tergambar perasaannya. If by sharing my journey can make some mom out there appreciates what they currenlty have and bersyukur atas apa kurnia yang Allah bagi, bagus sangat dah tu.

    Wei, jaga anak kecik2 4 orang memangla penat dan stress kadang2. Bukannya ko tak appreciate or tak sayang kan. Cabaran nak membesarkannya tu lain la pulak kan.

    ReplyDelete
  15. Mawar,
    ko refer apa yang aku komen kat oren tu. Cabaran nak membesarkan anak2 once they arrive lainla pulak kan. Bukannya tak appreciate apa yang Allah bagi kan. Hehehe akhirnya cekna and unlce ed akan join the mummy and daddy club yey!

    MA,
    Owh masa MA dulu, test semua kat klinik ye? Rasa cam nak beli test kit yang ada tulis electronik tu jek. Muahaha.. tetiba semangat tak pepasal sebab diorang ni sumer cakap they kept it. Simpan tag ye, sure comel.

    ReplyDelete
  16. Makcik,

    Muahahah. Aku ingat aku dah over dah, dok letak kat atas sinki tu seharian. Ni yang rasa cam nak beli UPT yang baru yang canggih2 sikit hahaha.

    Kadang2 bukan aku risau orang kata aku riak. Aku sendiri yang takut aku riak. Ed pon cakap hati2 bila nak share cerita. Sebab ramai yang tak successful dalam the treatment, jangan sampai kita riak sebab kita berjaya pregnant, com. Dia kata gitula. Sebab tu aku hati2 sikit.

    ReplyDelete
  17. Fiechik,
    Ni lagi sorang, buat aku nak gi beli UPT yang baru dan buat semula jek, muahahha. But seriously aku ni bukan jenis sentimental babe. Aku ada gambar of that tester tu pon dah cukup kenangan untuk aku. Tapi tataula kalau aku gi beli karang hahhaha.

    Ummi,
    Kak hahahha nak kena gi beli lagi satu ke nih? Tulah saya doakan dijauhkan dari perasaan2 riak dan bangga.

    ReplyDelete
  18. Che na, sila wat balik test tu. Haha...giler aku over. Simpan meh! The best things in your life gituh. Hepi2 for u. Tahniah beb, enjoy your pregnancy period, take care, apa lg eh aku nk ckp.

    Owh, nanti nak suh ofismate baca pasal your journey, sbb wife dia (my fren) pun tgh jalani prosedur IVF kat hospital sultanah zahirah. Nak bagi semangAt kat dia

    Again, congrats babe!

    ReplyDelete
  19. alamak?? sume org simpan upt?? tetiba mcm aku sorg je buang! *nyesal pulak.. 4 years too late. tapii I did take a picture of that upt. so kira aci jugak kan... hehe.

    I am very happy for you.. lagi ko cite, lagi aku rasa happy sesambil pray/hope ur pregnancy will go smoothly.

    ReplyDelete
  20. aku pun buang ler...amik pic pun tak..err kena ngandung lagi ker? muahahaga

    ReplyDelete
  21. wey makcik ...ko dah tukar phone ke? no longer using bb?

    ReplyDelete
  22. yg no 3 ni aku masih simpan result upt tu..yang 2 dulu dah buang la.
    sikit pun aku tak terlintas ko riak ke hapa..aku tolong doakan moga tiada halangan di sepanjang perjalanan ni..aku suka sgt baca kisah hidup ko

    ReplyDelete
  23. Joe,
    Amek gambar kira ok la kot. Korang simpan kat mana UPT tu? Hahha takpe, kena pregnant lagi and simpan the UPT ok. Thanks for being happy for me sis.

    Mawar,
    Owh memang kena pregnant lagi jawabnya tu hahaha.

    Mamatinie,
    Wei I m still using the same BB. Sehari dua ni aku lembik sikit so tak nengok tepon...

    Irfa,
    Owh yang 3rd jek simpan ek. Thanks for kind words sis. Doakan aku eh.

    ReplyDelete
  24. Aku speechless..mmm aku stop beli pregnancy test in 2008 kut after 5 years of trying. Mmm weekend ni wedding adik aku. Aku harap aku dpt maintain senyum walaupun akan 'ditembak' dgn soalan2 u-know-what. I'm soooo happy for u *holding back tears* jgn stop cerita coz it gave me hope that one day Allah will grant me that two lines too.

    ReplyDelete
  25. Aku speechless..mmm aku stop beli pregnancy test in 2008 kut after 5 years of trying. Mmm weekend ni wedding adik aku. Aku harap aku dpt maintain senyum walaupun akan 'ditembak' dgn soalan2 u-know-what. I'm soooo happy for u *holding back tears* jgn stop cerita coz it gave me hope that one day Allah will grant me that two lines too.

    ReplyDelete
  26. Amy,

    Hanya orang yang melalui jek tau camner sedihnya after peeing on that sticks countless time, tapi tak pernah dapat 2 lines. Terpikir-pikir kat kepala, is it destined that I will never ever see the 2 lines? Tapi aku tak give up dulu, sebab aku tau aku belum exhaust all options. Insyallah your time will come. Aku tau betapa bosannya bila weddings sebab tak daya nak layan soklan2 bangang. Sabar2 banyak2 ok. Kena prepare minda tu.

    ReplyDelete
  27. Salam... insyaAllah x ada unsur2 riak pun... terima kasih atas semua perkongsian. Indeed success stories like yours can give motivation n positive vibes to others...

    ReplyDelete