Thursday, February 14, 2013

Beralih bulan

Salam korang,

Gi mana korang Tahun Baru Cina lepas? Aku dok umah je. Farhan ada jab 3 bulan Sabtu lepas. Pakai smart-smart gi hospital. Hihi. Aku basuh la baju Gap yang aku beli 2 weeks ago. Dekat baju tu cakp 1-2 years saiznya. Salesgirl beria tanya anak akak umur berapa. Aku cakapla kan. Muka dia cam blur jek, apsal aku nak beli baju tu sedangkan Farhan baru umur 3 bulan. In fact masa tu belum 3 bulan pon lagi. Aku tengok cutting baju tu cam kecik jek so aku beli jelah. Kotla boleh pakai. Seb baik aku basuh dan test dekat Farhan. Ketat ok. Sendat dah kat perut tu.

Baju size 1y.  Sendat yo.

So pergila jab. Nangis sikit jek alhamdulillah. Balik jek aku tuma tempat jab tu, alhamdulillah tak demam. Paed bagi ubat utk kurangkan phlegm dan selsema Farhan. Memangla payah nak baik sikit batuk dan selsema ni. Dok taska kan. Bila aku pergi amek dia hari tu most kids tengah selsema. So, tak heranler dah 3 weeks tak baik-baik. Cuma kesian sangatla. Sebelum ni dia memang bukan jenis menangis-nangis budaknya. Kira senangla nak handle kan, nak bawak ke mana-mana pon senang, until 1 night. 

Malam esoknya kami pergi dinner dekat Islamic Steakhouse yet again. Sepanjang kat sana ok jek. Neni farhan pon cakap baiknya Farhan dok dalam stroller main sorang-sorang. Panas peluh-peluh pon tak nangis. Yelah sangat kan. Balik rumah jek, dia dah nak nyusu dan tido, tapi aku lambat sikit, dia bantai nangis. Tak pernah nangis macam tu. Lepas tu siap taknak dengan aku, dan tak nak nyusu. Macam merajuk pun ye. Nasib baik dia nak dengan Ed, so Edlah yang soothed him. 

Besoknya dekat rumah Fiya pon tetiba bad mood gitu. Mula-mula elok jek dia sembang sorang-sorang atas tilam. Agaknya aku tak pay attention kat dia or dia dah letih sangat or dah lapar, terus dia mengamuk. Masa tu bila bagi susu pon tak nak dah. Sampai terjaga baby Fiya Cik Aton. Dia hanya berhenti nangis masa azan Maghrib. Apa la dek, malu jek nangis-nangis kat rumah orang tau. Lepas tu bagi susu, dia tidur kejap, Dan aku balik lambat sikit. Kasi minum kenyang-kenyang, dan ikut saranan Fiya start kereta dulu, pasang aircond lepas tu terus gerak. Alhamdulillah ok.
Eii dobot betul la si Cik Aton ni. Comelll. Bilala nak rata rambut si Farhan ni
Farhan dah tak tahan geram nak makan lengan Cik Aton. Dek, jangan makan anak orang!

Pandai sangat Cik Aton ni pose kan. Comelllll. Farhan ni camne nak tackle nangis meraung-raung. 

The next day, memang hari mengamuk sedunia. Kesian tengok dia, and I don't know how to soothe him. Memang tak nak dengan aku. Tak nak breastfeed. Nak isap botol jek. Pulak dah. Dan Ed jek yang boleh pujuk dia. Masa aku dukung dia, siap pandang ed dan hulur tangan lagi soh ed amek dia. Pandai nya kan. Sedih aku, tengok dia nangis macam tu. Dia hanya lelap atas riba Ed sambil sedu-sedu. Kesian sangat. Memang tak pernah nangis macam tu. Mama aku kata, maybe beralih bulan or dia tak biasa pergi rumah mama. Different surrounding tu yang nangis. Tahla. Serius tatau nak buat apa. 

Lepas tu aku baca la pasal growth spurt, atau beralih bulan ni. So adala some things that I can do. Semalam, aku praktikkan. Panjang doa aku sebelum amek dia kat taska, sebab malam semalam ed ada badminton. Risau aku takut dia nangis meraung-raung aku tak reti nak handle. Sampai rumah, aku check susu ebm dia ada sebotol tak abis. That means dia lapar. So sampai jek aku bf dia. Pastu main-main dengan dia sekejap. Tapi tak main lama sangat takut dia overly tired or overstimulated (term baru yang aku belajar) pastu tukar pampers, urut perut dia dan tukar baju tido. Masa tengah pakai baju tu dah nampak dia dok garu-garu telinga dan genyeh-genyeh mata. Adei tu tanda-tanda ngantuk tu, kalau aku lambat attend, memang meraung. Cepat-cepat aku susukan, tak sempat siap butang baju pon. Dah lelap baru aku butangkan baju dia. Dia tengah phase, tak leh lambat sikit, nanti meraung susah sangat nak pujuk. So we took turns untuk makan dan mandi once Ed balik. Bila dia ek sikit jek terus tepuk or bagi susu. Berjayalah tido dari pukul 7.45 malam sampai esoknya. Alhamdulillah. Tak nangis. Lega. So few days ni, kena attentive lebih sikitla kat dia. 
Ni lepas one of his crying spell. Bila tidur kesian sangat. Comel kan babies bila tido.

Sorryla aku tak leh follow saranan yang jangan manjakan sangat tu. Kecik lagi. Apa dia tau. Dah la dia tengah batuk dan selsema, makin terukla kalau nangis lama-lama dan makin la kembong. I hope this phase will pass cepat-cepat. Dan mohon sangat agar Allah bagi ilham macamana nak handle Farhan ni. Semalam bila tengok dia tidur lena tanpa tantrum kesian sangat. Comel sangat. 

2 comments:

  1. Seorang ibu akan tahu bila anaknya ngantuk, sedih, merajuk... ada masalah dan lain-lain... Kita belajar ni sejak mereka kecik.

    So, enjoy jer la yer...

    ReplyDelete
  2. Comel lah farhan ni...x puas nengoknya...

    k.ina

    ReplyDelete