Tuesday, September 13, 2011

Mushroom soup again

Actually kan, aku banyak giler mender nak update. Rasa nak update 2-3 entry jek sekali buat. Tapi masa begitu limited. Makanya tak leh nak update as often as I like. Pastu start Rabu ni aku ada kelas balik. Arghhh. Apsal la motivasi untuk pergi kelas hampir-hampir takde nih? Lama sangat cuti kot. 

Pastu aku jadik fed up pasal banyak sangat mender yang tak certainnya. Kejap kena gi school ni, kejap kena gi sini. Hishhh. Pastu kena amek subject yang hmmm. Tahla malas nak komen. Memang ler mengganggu my motivation. Oh ya, aku dah tukar masters aku ni from by research to coursework. Tak daya aku derr, tak bergerak research aku ni. Tapi coursework pon horror jugak. Yang penting belajar sambil kerja adalah horror. Ya Allah berilah kekuatan dan semangat untuk meneruskan pengajian ku ini. 

Anyways, aku rasa bosan nak masak dan makan malam tadi. Nak goreng bihun pon rasa tak selera. So buatlah mushroom soup balik. Konon2 nak buat oyster mushroom soup. Mushroom soup yang pakai oyster mushroom tu lah kan. Tapi errr aku baca gak dari Cik Mat Gebu punya blog yang he himself preferred the button mushroom version. So aku pon stick with the button mushroom version jelah. Version tu dah tried and tested kan. 

So this was our dinner tonight. Hari ni instead of using cream, aku pakai fresh milk jek. Sebab tak nak the soup tu too thick and heavy. Muak sangat karang.
Mushroom soup with garlic bread. Baguette takde dekat Giant, pakai jela roti gardenia

Sebelum ni, aku pernah try buat mushroom soup ala pot pie. Alaa yang letak puff pastry kat atas tu kan. Memula letak sebab tak lekatkan bebetul the puff pastry tu, terus the pastry terendam dalam soup. Grrrr. So the next batch (2 batch je pon), aku ensure that the pastry tu melekat pada the casserole before baking it. Verdict? Aku tak suka sangat. Aku rasa giler muak. Yelah sup tu dah creamy kan, pastu puff pastry tu pon muak kan sebab ada butter sumer. Kembang tekak aku. Kena makan limau gamaknya nak hilangkan rasa muak tu.


So puff pastry tu ada lagi dalam freezer, kononnya aku simpan sebab nak buat Portuguese egg tart. Bila zaman entah nak buat. Dah compare beberapa resepi dah. Takde keyakinan nak cuba kot. hahahah. Pastu the pastry tu 4 segi, kalau nak buat kasi bulat comel, kena buat shape bulat dululah ye, pernah tengok orang bantai jek buat 4 segi gitu. Ok jek cuma errr tak berapa comel la kan. Ngade-ngade kan aku ni. Oklah nanti aku update lagi.

9 comments:

  1. beb, since i'm into cooking nowadays, u have to put up the recipes lah weh. aku nak try gak

    master sambil keje, i was in ur shoes before. nearly dropped the program beb tapi sebab dah dihujung2 kan, aku tabahkan jugak hati. serius. tapi, at the end, like now, ko akan kata, master nih kacang je benonya, esp coursework hehe. i know u can do it. ko rajin + pandai + cekap. aku lain la, lemauuuuuu.

    and yes, otak aku la nih tgh berkarat dan beku (kata2 itu satu doa but i think it's true). penyakit malas aku giler tebal tepu. tensi!

    best of luck. chow!

    ReplyDelete
  2. Delinn,

    Kalau ko nak tengok resepi mushroom soup. Click kat label Masak-masak kat sebelah kanan tu, dan ada entry resepi mushroom soup dan beberapa resepi lain.

    Aku kena tukar jugak sis ke coursework sebab my research is not going into the direction I want. Hmm frust tapi malas nak frust lama-lama so tukar jelah ke coursework. Esok start kelas. Adoihh.

    Aku? Pandai? Rajin ? Cekap? Fuhhhh a;lhamdulillah. Tak pernah kot orang cakap kat aku gitu. And it's not how I define myself. Aku define myself as take it easy punya orang, procrastinator dan suka pressure myself buat mender2 last minute. AKu memangggg gitu. ahahha. Tapi takpe, thanks for believing in me, insyallah aku akan cuba sehabis baik. KO pon sama. Jangan nak lemau2.. Gi library, start mengarang, dan plan for experiments. hahahah best je kan cakap kat orang gitu kan.. ehhehe

    ReplyDelete
  3. hehehhe...mmg kalau buat master/belajar sambil bekerja ni mmg boleh menangis beb. Aku dulu dari single, sampai kawin and boyot-boyot pegi class lagi. Pastu dari partime tukar pada PJJ program, punyalah azab nak menghabiskan study. Nasib baik ada hubby yg sungguh motivate and memahami. Sanggup pegi antar dan ambik tu, sekali dgn arwah Alisa masa tu tunggu aku abis belajar. But trust me, at the end ko akan rasa satu kepuasan when everything completed. Ala ko pun terrer kan Che Na so dont worry..am sure you can do it!

    Go Che Na go!!!

    Mushroom soup tu favorite Yaya...sedapppp tu :))

    ReplyDelete
  4. Mawar,

    Hebatla ko sampai boyot2 pon semangat. Aku respecctttt sangat. Thanks for your vote of confidence. Terima kasih. Aku akan cuba yang terbaik ok..

    ReplyDelete
  5. tak leh nak komen pasal buat master nie


    sebab


    akak cuma ada diploma jer



    hu hu hu

    ReplyDelete
  6. Kak PB,

    Ala kak, boleh jek nak komen. Saya pon baru jek nak start buat. Pelan2 jelah. Harap2 ada rezeki boleh habiskan master ni. NI dah kali ke-2 saya amek. First time dulu tak habis. Harap2 diberi kekuatan oleh Allah untuk meneruskan sampai habis.Ramai jek orang ada diploma tapi kan main power dan terer buat kerja kan. On paper jek tu..

    ReplyDelete
  7. Ingat lagi dulu kelas masa bulan puasa...dah la tgh preggy..dalam kul 6 lebih masih gigih buat presentation seme.

    Aku pernah study memalam..pastu masak nasik utk sahur atas dapur gas sebab nak guna periuk kecikla konon..sekali baca buku terlelap daaa...habis hangus nasik dan bau hangit satu rumah..nasib x terbakar!

    Tapi kalau suami aku x support dan ingat pengorbanan arwah alisa kena tinggal weekend mmg aku sangkut tengah jalan punya.

    Am sure Ed lebih lagi motivation dia utk ko tu..Ed kan sayang ko amat ...so make him proud bebeh!

    ReplyDelete
  8. Salam Arena,

    That soup is really drooling.Memang syiok kalau makan dengan garlic bread.
    All the best for your studies ya!Doa banyak2, insyaAllah dipermudahkan.

    ReplyDelete
  9. Mawar.

    Maaaakkk tertidur sampai nasi hangit, nasib dapur tak rentung terbakar..OK, aku cubala sehabis baik. Hari ni start kelas balik. Nervous gak.. hehehhe..

    Sis Mia,
    Tulah kan, dah muak pulak rendangla apala tu yang buat mushroom soup tu. Thanks for the wish ya sis.

    ReplyDelete