Wednesday, December 5, 2012

Yang tak mahu dilupakan.


Assalamualaikum wbh. 


Memang busy jadi mak-mak ni. I am still learning. Babies ni pulak berubah ubah kan. What works for yesterday tak semestinya works today kan. Gambar Farhan aku belum transfer ke laptop lagi plus aku rasa ed tak kasi sgt aku menayang nayang gambo anak dia tuh, hehehe. Tapi nanti aku letak gakla dont worry.

Sebelum aku start bercerita pasal berpantang dan breastfeeding, aku nak recap few things yang jadi prior to dan semasa deliver Farhan. Banyak yg aku dah cerita kan. Bagus gak aku log on the spot sebelum ni bila baca balik terasa debaran nak beranak tu (tak kisahla czer ker normal). Tak daya nak cerita secara kronologi. Aku tulis on point form jek and in no particular order.

- 2 hari sebelum bersalin Ed demam dan kena diarrhea. Aku rasa that was the worst diarrhea ever dia kena sepanjang kami kawen ni. Selalunya dia perut kebal. Tah apa silapnya masa tu. Hari yg nak bawak aku ke hospital, kami singgah ke klinik kejap utk dia amek ubat. Dpt mc sekali. Masa di hosp, dia masih dok keluar masuk toilet. Tapi demam dah kebah sikit masa tu. Aku ingat aku beria bagi dia makan panadol dan soh minum byk2 sbb aku risau dia tak sihat masa aku deliver. I think he still felt weak masa aku nak czer esoknya tu, tp he toughen it up sbb nak sambut Harith Farhan ni.

- Aku pernah mention yang aku dan ed bercita cita nak khatam quran sebelum aku bersalin. Kami mula mengaji masa bulan puasa lepas. Tiap2 hari mengaji. Lepas raya jek slow balik. Lepas tu bila memikirkan dengan pace kami masa tu takde gaya sempat khatam, we fasten the pace. Aku akan mengaji pagi dan tengahari, while ed akan mengaji lepas maghrib. Masa hari aku masuk wad nak bersalin, aku ckp kat ed, tak sempat gak kita khatam, bang. Ed tanya dah juzuk berapa sekarang? Hujung juzuk 28. Ed terus bawak keluar ipad dan start baca quran kat tepi aku. Bila nurse dtg nak prep kan aku utk czer tu, ed sambung baca dekat ruang menunggu kat luar. Dalam pukul 2 ptg gitu ed masuk balik wad lepas solat zohor, and told me dia dah habis mengaji dan jom baca doa khatam quran sesama. Ya Allah syukur ya Allah di beri kesempatan ini untuk habis membaca qalamullah ini di hari kami bakal bertemu anak kami yang sangat kami nanti-nantikan. Later at 5.02 Muhammad Harith Farhan was born.

- Ed teman aku masa dekat OT room. Mula-mula tak sure dia boleh masuk ke tak sbb nurse ckp semua bergantung pd doctor. Dia ckp seram gak nak tgk.  Aku dah sedih dah kalau dia x leh masuk. sampai di OT pakar bius ckp boleh masuk dan suruh ed bersiap siap. Once aku dah masuk dlm and kain skrin dipasang, ed pon masuk. Yang kelakar aku lak yang konon2 tenangkan dia sambil gosok2 lengan dia. Tengok na jek jgn tgk depan chewah aku ckp. Dalam 5 ke 10 minute gitu doc ckp, ok baby dah nak kuar dah. Ed terus bangun dan tengok doc kuarkan Farhan. Hilang seram dia. Kata Ed masa nak kekuarkan Farhan dr perut aku, doc mcm masukkan lengan dan put his arms around Farhan's body before he yanked the baby out of  me. Keluar tu senyap 3 saat dan ed cakap dah kuar dah com! Lepas tu nah ko, bergema suara Harith Farhan kat OT tu.  Berjurai-jurai air mata aku masa tu Ya Allah aku bersyukur atas nikmat dan rezeki Mu ini. Tak tergambar perasaan dengan kata-kata. Thank u Allah. Lepas Farhan dicuci lebih kurang, disebabkan aku czer, nurse hulur baby tu dr arah kepala aku. Aku just turned my head and kissed him with tears flowing. Ya Allah mmg tak terluah perasaan aku masa tu. Subhanallah. Alhamdulilah. Allahuakbar.

- mula2 Farhan nak terus dibawa ke nursery, tp ed tanya bila dia boleh nak azankan. Nurse ckp buat kat nursery, but my good doc said, boleh buat sekarang di OT ni. So ed went to him dan start azan. Aku dengar suara dia terketar ketar masa tu. Lagila berjurai air mata aku. My 2 favorite guy. I love u both.

- lepas tu I was wheeled out of the OT. Alhamdulillah doc bg spinal bukan bius penuh sbb aku alah sgt dgn bius penuh. Jenuh muntah2 karang. Waist down memang tak terasa apa.  Bila keluar jek, nurse ckp bila single room dah ready tp yg deluxe je, aku ckp kat ed, amek jek. No way aku nak tido sorang mlm tu without him. Dekat bilik 4 bedded tu, spouse x boleh teman tidur.  Sejam lepas tu, nurse dr nursery dtg bawak farhan. Tembamnya anak mama. Yelah baby br kuar perut kan, bengkak je nampak sampai sepet je nampak mata. Nurse ckp baby hypo sikit, kena feed dia cpt, kalau tak diorg kena bh formula milk. Aku mmg ckp nak full breastfeed. Camana nak feed ni, aku tak leh gerak lagi ni. Tangan dan kepala je boleh gerak. 2 nurses helped, mengiringkan badan aku dan sorang lagi ambik farhan, letak di tepi aku dan ajar aku breastfeed. Alhamdulillah ya Allah, Farhan terus pandai latch dan hisap. Aku tak taulah samada aku dah ada susu ke tak, aku bagi jek. Ed kejap2 tengok baby, kejap2 ensure belakang aku supported supaya aku tak terubah posisi. I am a mother, I am breastfeeding my baby. Subhanallah.

Luuvvv thiss..
- Besoknya my inlaws dtg visit. Masa tu aku dah bgn dan duduk di kerusi. Sakit jugak, but it was not that bad.  Lepas visit, ed turun hantar mereka ke parking lot. Lama pulak si ed ni pergi, i thought. Bila dia naik jek dia bawak a bouquet of flowers. 10 kuntum, 1 for every year we are married and the 10th one for Farhan. Owh sukanya! Setiap brp minute aku pandang bunga tu. Walaupun ed dok ckp membazirla apala. I donch care. I love it.

## bersambung

Posted via Blogaway

18 comments:

  1. Cekna, sweetnyer entry ni. Walaupon kita baru kenal, I is terharu....congratulations atas anugerah terindah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks dong. Tang mana yang sweet entah hihihi.

      Delete
  2. ayaq mata aku plak berlinang2 nih..touching aaaahhh......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Touching la pulak. Meh touch si farhan ni. Hehehe, lagi best.

      Delete
  3. Setiap kali baca baris demi baris, bulu roma k.ina meremang..touching sungguh...happy dgn u all..congrats lg sekali...tq Allah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks kak ina, thanks banyak bagi semangat masa pregnant dulu. Walaupun x kenal. Baby kak ina sihat?

      Delete
  4. Owh... Teringat jgk masa lps dpt anak no 2, setelah anak 1st dah hampir 9 thn umurnya..1st time dpt bunga masa anniversary... Kalau x, jgn harap! Hehe... Hepi kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Heheh, tahla diorang ni, ape yang susah sangat nak bagi bunga tu. Bagi jelah forever kita ingat kan.

      Delete
  5. so sweet ...
    tahniah sebab berjaya khatam sebelum bersalin ...


    ReplyDelete
  6. eh macam mana aku miss entri ni.huhu

    apapun aku yang bergenang baca kisah ko ni

    dan bergenang sebab x penah dpt bunga dr en abe.sian aku kan?dia kata akan bagi apa je selain dr bunga.pelik tul.aku nak juga bunga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takpe Irfa. Better late than never. Aku pon tak dan nak ronda2 blog korang. Nanti2 ek.

      Hish korang ni sumer nak bergenang hehehe.

      TUlah kenapa payah sangat nak bagi. Dapat sekuntum pon dah best kan. Tak delah nak sebakul or 1 bouquet kan. Tapi kalau dapat memang best la kan. Bagi jelah. Cara mudah buat isteri anda gembira dan tersenyum seharian heheheh.

      Delete
  7. The best feelings ever kan arena bila cium our baby for the 1st time... pastu breastfeed apa semua mmg blh lupala rasa sakit tu... alhamdulillah... happy for you...

    Cik abg nonie pun bukan species bg bunga... dpt dr dia masa konvo je, tu pun sbb semua org mmg bg bunga, adalah pelik kalau dia x bg huhu... tu pun bg dgn deco yg pelik sbb ada pulak btg pokok puding kat celah2 bunga2 ros tu... bunga ros semua dah kering & buang tapi pokok puding tu masih hidup & bercambah2 sbb i cacak dlm pasu :).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang best first time kiss baby tu. Tatau nak explain perasaan. Terharu, sebak, happy, lega, syukur. Bercapur baur semuanya.

      Owh dah tanam, bagusla cam tu kan. Bunga saya dah kering.

      Delete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  9. Airmata aku kuar byk kali ok..u're so blessed cekna. Alhamdulillah

    ReplyDelete