Thursday, August 13, 2015

Raya 2015

Salam semua, 

Lama gila tak update blog. Tak pernah sampai takde satu pon entry puasa aku upload. Entry raya pon takde. Punyalah sibuk dan takde mood, sampai terabai sungguh blog. Now ni menaip dekat opis sekejap, take 10 mins break jap sebab dah pening buat costing. 

Memang banyak sangat perkara yang berlaku puasa lepas. Aku akan cerita pada entry akan datang (kalau adalaa..) mengganggu emosi jugak. Tu yang tak jadi upload entry-entry yang dalam draft  tu. Bisnes pon memang busy sangat bulan puasa. In truth actually, aku rasa ibadat aku masa bulan puasa lepas very minimal. Sebab quite busy dengan bisnes dan busy dengan hal-hal rumah baru. Join bazaar raya lagi. Penat tapi best hehe. Putting all that aside, hari raya kami pada tahun ni disambut meriah. Syukur diberi peluang menyambutnya dengan yang tersayang. 

Tahun ni beraya di Kuantan dahulu. Rumah abang aku. Parents aku, our small family dan family abang aku of course, berkumpul kat sana. Meriah. Before that singgah Jengka dulu tolong mama aku masak-masak. And at 4 pm hari last puasa tu kami gerak ke Kuantan. Berjaya buka puasa bersama-sama. Best gak. Malam tu anak-anak buah main bunga api. Farhan pandang jek dari dalam rumah. Aku tanya takmo main ke? Dia jawab, An tanak main mecun. Panasss. Hahahhaa.  Bagusla taknak main, memang aku tak pujuk dia suruh main. Elokla. 

Dekat rumah abang aku, yang he enjoyed most is main basikal. Dia dah pandai paddle, so punyalah seronok, rumah papalong laman besar. Memang main basikal sampai lencun baju dia.  Siap kayuh basikal sambil carry Ashley kat belakang hehehe. Suka tengok he got the opportunity main-main macam tu. Kalau la laman aku besar cam tu memang best. Malam-malam pon kayuh basikal tu. Memang takde nya sebok nak tgk ABC dekat ipad ke or phone aku. Memang enjoy habis. Aku suka camni.  Let him enjoy being a kid macam ni. Kalau terperuk dalam rumah. Memang ada tendency nak tengok tablet.  Salah mak pak jugakla kan hehehe.  Apart from that, banyak juga ziarah sedara-mara tahun ni. Alhamdulillah.

Raya ketiga pagi, kami dah turun ke Ijok pulak. Beraya belah Ed. Masa sampai di Ijok, hanya ada mak dan makcik je. Adik-beradik Ed yang lain dah balik ke kampong ibu mertua pulak. Kesian jugak mak dan makcik tinggal berdua je. Rumah diorang ni memang ramai sangat tamu. Dari pagi sampai ke malam orang datang ziarah. Kalau takde orang memang kesianla diorang berdua jek, doh hidang air dan basuh cawan semua. Farhan sesampai je, dah cakap nak balik. Sebab takde kawan, hahaha. Selalunya kalau balik Ijok ada abang Uyiz. Boring dia. Tapi he occupy himself main kereta tolak dan whatever mainan Abang Uyiz.  Dan masa pergi ziarah-ziarah pon ok je dia tahun ni. Takde nak meraung-raung dah. Alhamdulillah. Good boy sangat. Dalam kereta kami dah pesan, sampai rumah orang pergi salam cium tangan semua nenek-nenek dan atuk-atuk.  Dan most house dia akan salam dan peluk the atuk, nenek, pakcik or makcik. Most la. Ada jugak rumah yang dia takde mood masa ziarah tu.  Dah penat dan ngantuk. 

Farhan mulanya tak suka pakai baju raya. Nak pakai baju cars dan ironman gak pagi raya tu. Lepas ramai puji-puji hensemla, comeyla, amboih nak pakai baju raya hari-hari pulak. So sepanjang syawal kalau ada open house, he will insist nak pakai baju raya. Siap tengok cermin sambil sikat-sikat rambut, pastu cakap, ma, an dah ensem. An pakai baju raya, hahaha. Paling epik, pakai baju melayu siap sampin pastu pergi playground dengan aki dia. Main gelungsur pakai baju melayu dan sampin, yo. Sayang sangat aku tak sempat amek gambar tu.  Memang lejen. Hahahha. Tapi baju Melayu dia tu material kain cotton t-shirt tu, so ok je nak pakai siang-siang dan selalu-selalu.  Oklah tu je aku nak tulis as memori raya tahun ni, dengan my small family, Ed dan Farhan.  Love u both. Always.

Gambar nanti aku cuba upload dari phone. 

2 comments:

  1. Wahhhh... sangat bermakna dan seronok kan ? Enjoyyy !!!

    Nanti dah besar, dah senyap dah memasing... eh... kalau sorang... mungkin ngendeng dengan kita sampai besar kot. Amalia pun masih dok menempek dengan akak sebab dia tak ada geng...

    Kakak dia dah lain generasi... abang dan adik lelaki... dia la sorang sorang... kesian... nak beranak sorang lagi tak dapat dapat... huhuhu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sangat kak.

      Tulah, sebab dia masih sorang jek sekarang memang dok meleseh kat kami jelah. Which is ok. Saya suka jek. hehehe alhamdulillah diberi peluang merasa experience sebagai parents.

      Delete