Tuesday, June 29, 2021

12 weeks ANC checkup

Alhamdulillah, last week masa 12 weeks, ada checkup. Aku makin nak habis 1st trimester makin kuat meloya. Ya Allah AKu tatau what to do dah. Aku lapar ke haper ni. Nak makan tak lalu sangat. tapi kalau lapar sampai ketor2 tangan dan lutut tu hahaha. Perangai. I can only eat in small portions. Tapi kerap. so memang aku sokmo ler ada dkt dining table tu. Munching on something. Alahai makyong. 

oh back to the checkup. Aku kan suker my visit to Sunfert. Sebab 1st of all, nak tgk baby la kan. Kedua Sunfert ni dkt Bangsar South. Jauhla sikit dr rumah. So masa PKP ni, kalau dapat naik kereta jauh-jauh sikit seronok sgt rasa. Ketiga Sunfert ni tempatnya comfortable and super nice and ada banyak kedai-kedai dkt bawah tu. So dptla aku beli tealive ke, sandwhiches or food yang best-best. Hihihi. Tapaw makan dlm kereta pon happy dah sebab dapat keluar kan. 

Bila masuk je bilik doc, check BP tinggi sikit 140/110 padahal dkt rumah tak pernah tinggi. Then berat dah naik sikit. Hari tu turun 2kg ++ . Kemudian doc pon masuk dan scan. Nampak kepala, ada tulang hidung, baby pon dok terpusing pusing eiii geramnya. Kemudian doc cakap, tu tengok dia tgh lambai U. hihihi. Aku ada shoot video dia masa tu. Doc ckp tulang belakang dan ketebalan kulit belakang pon nampak ok. So takperlulah buat NICC test nampak baby ok, takde down syndrome. Alhamdulillah. Sebab b4 that kami taknak buat  test tu. Masa Farhan dulu tak buat juga. NICC ni blood test utk check kromosom baby. Ada down syndrom ke tak. Alhamdulillah. So far so good. Happy je nampak baby lambai-lambai, sebelum checkup masa sembang-sembang dgn Farhan aku cakapla.

Nanti baby lambai-lambaila mama dgn abg ye. Nanti mama amek video tunjuk dkt abg. 

Alhamdulillah Allah gerakkan tangan dia nampak dlm video ultrasound tu. Eiii sukernyerrr.

Lepas tu Doc plan utk my Cervical Cerclage Appointment. Allahu. dah sampai timenya ya. Doc arrange date dan ckp in a month time akan buat the procedure. So at 16 weeks akan ikat. Before buat the procedure aku kena buat Swab test (again!) di Sunway Medical Center 2 days prior to the procedure. Then check in, puasa then ptg tu buat the procedure. Nervous jugakla for sure. But I will have another checkup 1 week b4 the procedure. Hopefully semuanya dimudahkan. Now tengah kumpul duit, tarik sana-sini utk cukupkan for the procedure. Sebab procedure ni tak covered by company insurance. Whatever it takes, baby. Whatever it takes.

No comments:

Post a Comment