Tuesday, November 23, 2010

My observation on London

Sepanjang aku di London, dan from the 3 previous trips there ada beberapa observation yang aku buat. Walau camna pun ni personal observation aku jelah. You may or may not agree with me.

  1. Dekat London orang suka pakai compact car. Tak banyak yang pakai sedan. So peugeot 207, Renault Clio, Renault Magena, Toyota Yarris or  Mercedes A Class. Selalunya kereta 4 doors tapi kecik sikit. padahal orangnya besar-besar kan, senang sikit nak parking gamaknya.
  2. I hardly see any MPV di sana. Kalau adapun memang yang sewa punya. Tak macam kat Malaysia. Market for MPV is huge. Orang Malaysia anak ramai kot, pastu suka balik kampung hahhaha. Dekat sana they dont call it MPV they call it People Carrier. 
  3. Parking is a big issue. Pasal tu ramai orang malas nak ada kereta kat sana gamaknya. Depan rumah sendiri, silap-silap takde parking. Nak park kena beli parking permit. 
  4. Kereta maybe cheap tapi insurance nya mahal nak mampos. 
  5. There may not have toll macam kat tempat kita yang sikit-sikit tol, sikit-sikit kena bayar tol kan. But they have congestion charges. If you nak masuk kawasan-kawasan Congestion Charging Zone or sibuk you have to pay around  GBP 8-11 tak ingatlah. So kalau kerja area sibuk hari2 kena bayar tuh. Pastu parking pon mahal, sebab tu lah diorang sumer naik train or bus jek. Tapi their public transport is very reliable dan efficient. 
  6. Tapi kaaannnn, dalam-dalam efficient gitu, diorang ni suka jugak buat strike/mogok. Masa aku dekat London ada dua strike yang berlaku. Masa hari aku present tu, ada tube strike, memang banyakk tube line yang tutup. So banyakla orang lambat sampai ke conference hari tu. Memang la diorang sediakan extra busses tapi kalau dah semua orang yang pakai underground tube tu semua naik bas, tak ke super-jam? The only good thing is they announced beforehand sebelum strike, so people who are effected bolehlah carik alternatif lain. 
  7. Another strike is from the BBC staffs. Apparently BBC nak change the retirement benefit ke hape entah something like that la kot. So the staffs held a strike. Memangler suka mogok, diorang ni. But peaceful mogokla. Dekat parliment hari tu pon penuh dengan protesters yang berkhemah dekat area tu, to show their protest to a certain parliament decision. Kalau tak silap an increase of tax kot.
  8. Masa hari tube strike tu aku amek cab nak gi dinner, ya hampunnn jemnya. The good thing is dia tanya balik kat kitorang, betul ko nak naik cab nih? Sure jem dan mahal nak mampos. Terpaksalah apa nak buat. Hala balik, kitorang cuba jalan keluar sikit dan tunggu dekat main road. Sebenarnya tak pasti sangat betul ke tak tempat akmi tunggu tu, agak2 jek, hahahha. 
  9. Cab akan amek a maximum of 5 pasangger jek, termasuk infant or babies. So memang takde can kalau nak riba-riba budak. So kalau travel make sure not in a bigger party than 5. Yelah memang kadang-kadang tak de intention nak naik cab, tapiii ada masa-masanya dah letih giler, memang tak larat nak naib tube.
  10. Tak semua tube ada escalator or lift. Ada masa-masanya ko kena gak naik tangga. So horror sikit, kalau ko bawak luggage besar-besar or travel dengan orang-orang yang dah berusia sikit. Dekat DLR station mostly ada lift. 
  11. Ada tube-tube yang bukan sekali jek ko turun escalator ke bawah tanah, ada yang sampai 2 kali dan maksimum 3 kali ( kalau tak salah, correct me if I'm wrong). Punyalah berapa ratus meter ke bawah tanah kan. Seram pulak kalau pikir-pikir.
  12. Kalau nak murah travel adalam London. Silalah beli Oyster Card. Ticket yang pakai oyster lain harga dengan yg beli on the spot. Aku travel GBP 1.20 guna oyster, adek aku yang beli on the spot kena GBP 3.50> Oyster ni boleh top up, dan jangan lupa gi pulang balik the card and get back the deposit GBP3 dan whatever excess left in the card.
  13. Dekat UK ni ada VAT - Kalau tak silap Value Added Tax. Untuk orang-orang luar UK dan EU (European Union) cam kita ni sepatutnya tak dikenakan TAX.Kalau shopping, silalah tanya can you give me a VAT redemption receipt, kalau dia blur, mintak panggilkan manager ker hape ker. Ada sekali masa dekat TK-Maxx, we bought something, dan a friend tanya ada VAT redemption receipt? The cashier cakap takde. Bila aku tanya, cashier lain, dia kata boleh pulak. Takdelah banyak sangat. Tapi here and there, kalau dapat refund 4-5 pound, convert duit kita banyak gak kan. Sebelum ni aku tak pernah buat. Tak reti dan malas. Kali ni, memang aku buat kat setiap tempat. Kalau kedai besar-besar cam M&S, Selfridges, Harrods, Primark, memang cashiernya familiar. Senanglah. Lepas dapt receipt tu, kumpul semua dan bawak ke VAT counter di airport Heathrow tu, dan dapatkan refund. Sebaiknya mintak diorang masukkan ke Credit Card, sebab kalau nak CASH diorang akan charge GBP 2.70 per receipt. Rugi woo kalau tak buat. Lecehla kena isi borang, beratur tapi kalau dapat dalam GBP 20 pon dah RM 100 kan.
  14. Almost semua transaction guna credit card dikenakan caj 2%. Kejinya. Debit card tak kena caj. 
  15.  
    Itu jelah pemerhatian aku setakat ni. Ada lagi gamaknya. Nanti kalau ada aku tambah.. 

    4 comments:

    1. bestnya dpt jln2 tmpt org..

      aku rasa, sampai ke tua aku tak merasa pegi europe country..cuma baca pengalaman korang2 jeklah :)

      ReplyDelete
    2. Oren,

      Dulu2 pon aku selalu pikir yang aku cam takde can ler nak gi oversea nih. Tapi aku tetap mengharap dan minat. Entah macamana Allah bagi peluang tu kat aku, dan aku continue to get the opportunities. Alhamdulillah. Takpe mana tau kan.

      ReplyDelete
    3. jeles..jeles..jeles...

      tu je aku nak habaq!!!harap2 co baru aku nak join ni dptla peluang pegi obersea!

      apa apa pun bersyukur dgn apa yg kita ada :)

      ReplyDelete
    4. Haha jgn jeles.so ko take up ke the new job offer tu?aku doa2 kan Moga2 ini pilihan yang paling baik utk ko.mana tau leaps ni turn ko pulak mudah2mudahan - cekna

      ReplyDelete