Sunday, August 19, 2012

Hot 1st raya

Panas betul siang tadi dekat Ijok ni. Aku bangun kol 6 lebih gitulah untuk subuh, hei dah tak yah sahurlah, hehe. Mengantuk juga mata sebab aku lelap kol 4 pagi gitu, pasal mat rempit ni dok ram2 mktor sampai kol 2.30 pg, aku dah browse no tepon balai polis dah nak call in, geram betul. Ed tanya aku nak gi solat raya ke tak, memula dia ckp tak yah pegi sbb dia risau aku duduk lama time khutbah tu. Aku pon ingat cam tu gak. Aku pon baring balik.

Dalam kol 7 lebih orang kat masjid dah start takbir raya, masjid mmg dekat sgt so memang jelasla dengar. Masa tulah, baby dlm perut dok lonjak2 cam seronok sangat. Memula aku buat tatau jek, tp memang tak benti2 kicking sampai senak aku dibuatnya. Oklah, oklah baby nak gi masjid ye, okay jom lets go sayang. Lagipun aku pikir, kalau aku tak gi tahun ni, entah bila taun aku leh gi masjid pulak with the baby ni kan. Teringat oren ckp ari tu, dah brp tahun tak dpt solat di masjid semenjak ada anak kecik. So, aku pon gagahkanla mata aku yg ngantuk tu ke masjid.

So aku pon bangunler siap2 dan pakai baju kurung maternity yg aku beli seblum puasa dulu. Makan breakfast which consist of ketupat, lontong, kuah kacang dan rendang daging. Ed dah brp round keluar masuk gesa kami pergi ke masjid, semua dok sebok makan lg haha. Lepas tu the whole house, mil, fil, ed's aunt, dan sil sekeluarga pergi ke masjid. Sampai jek di masjid imam tengah takbir, uish baby dok melonjak lonjak tak berhenti sepanjang takbir tu. Bila once start solat pon camtu gak. Bila khutbah jek br berhenti. Lepas tu senyap terus dia. Baby, bi tidur ker masa org tgh khutbah bi, hahaha. Nanti dah besar2 ikut ayah gi masjid jgn tidur masa org bg khutbah ye. Dengar betul2.
Boleh tahan lama khutbah, campur dgn tahlil semua tah berapa round kebas dah kaki aku. Panas lak tuh, lencun baju aku rasanya.bila habis dan salam2, merasala tgk drama air mata makcik2 kat situ, hehe. Lepas tu we went to rumah makcik ed dkt perkarangan masjid tu. Tak lama lepas tu kami balik rumah dan bersalam salaman sambil amek gambar pulak. Selalunya aku nangis gak, bukan apa aku ni tak leh nengok org nangis, tapi tahun ni aku steady jek, hehehe.

Lepas tu dalam kol 11 lebih gitu kami ke kubur. Panasnya, Allah je yg tau. Even with payung dam duduk atas tikar, aku still rasa abit faint. Berpinar mata aku, sampai beralun alun aku nampak kubur semua. Aku hint kat ed ckp aku cam nak pitam. Dia hulur kunci soh dok dlm kereta. Aku decline, nak jalan sorang2 ke kereta dr kubur tu pon satu hal dah. Tak yahla. After few more kubur, kami pon balik rumah. Sempatla mandi dan rest sekejap sebelum tetamu datang.

Aku dah ckp kat ed taknak gi memana dah. Tak larat dan malas nak melasak sana sini. Takat bancuh air dok kat rumah dan refill kuih kat balang bolehla aku buat. jenuh gak perut aku kena raba, aku sengih jelah. Yg paling bosan ialah, bila org soh describe pasal treatment nal conceive ni. Eii bila aku citer halfway or terbenti benti bukannya nak paham aku uncomfortable, keep on pressing gak. Malas aku nak make a scene, jawab je lerr.

So tu jelah update aku on 1st hari raya. Mementang speed 3g kat kg ed ni bukan main laju, dan aku pom banyak melepek jek, merasalah buat blog update selalu. Pastu editor blogger utk android ni pon quite friendly gak so bestla nak menaip. Dokler cam menaip pakai ipad. Esok ed gi baraan, sure aku bosan, hehe. Oklah korang, esokla pulak kot. Komen2 aku jawab nanti2 ek.

No comments:

Post a Comment