Tuesday, August 17, 2010

Insiden bangang dan manusia berhati mulia.

Aku balik awal. 4.30 aku dah cabut dari opis. Plannya aku nak top-up Touch n Go (every month aku dapat rebate RM20-40, nak kena rajin sikit jelah) dan nak singgah kedai barang basah favorite dekat Seksyen 7 tuh. Traffic nampak ok jek. Pegi kaunter top-up tu dan dapat rebate RM23, alhamdulillah, rezeki.  Last month dapat RM40++. Lepas tu aku gerak nak ke kedai barang basah. Traffic nampak ok lagi.

Masuk jek kedai tu aku beli ler, ayam, daging, dan sayur-sayur sikit. Aku set time, that I would not spend more than 15 minutes at the shop, sebab aku belum solat Asar lagi dan aku nak baring jap kat rumah sebelum start masak, hahaha, hampeh sangat, kan. Ngantuk cam hape jek hari ni. Lepas letak-letak barang, dalam kereta, aku pon pergilah start kereta. Kereta macam payah nak start pastu berbunyik ketik-ketik-ketik-ketik. Memang banyak kali aku cuba. Sebelah kereta aku ada budak muda lelaki yang pandang-pandang jugak. Aku buat bodoh jek. 

Aku bukak pintu kereta sebab dah berpeluh masa tu dan try lagi. Memang tak boleh, dan aku telefon Ed. Ed kata try lagi, takde apa-apa tu. Kemudian the guy in the MPV sebelah kereta tu was joined by a girl who looked like she worked at the shop besides the kedai barang basah. . Agaknya dia cakap to the girl pasal kereta aku, sebab aku dengar awek tu urge dia tolong aku. 

" Kereta akak tak leh start ker"
" Ha'ah, kenapa entah,"
" Bunyi macam starter jek rosak,"
" Hah, ye ker"
" Akak dah call siapa-siapa ke?
" Dah call husband,"

Kemudian sebab phone aku berdering aku angkat dulu, dan budak ni beredar masuk dalam MPV nya. Ed petang-petang puasa ni suara cranky sikit. Aku nak cakap banyak pon tak berani. Lepas tu, aku call collegue aku yang tinggal agak dekat jugak nak mintak tumpangkan aku balik, tapi dia masih di office pulak. . The guy turun balik dari MPV, dan cakap.
" Akak bukak bonet depan kak. Saya tengokkan sikit, "
Aku pon bukak lah. 
" Owh ni memang bateri kong ni kak,"
" Macamana nak tau?"
" Bateri dry cell ni, kalau dah kong indicator ni kaler itam kak. Kalau tak indicatornya kaler ijau.
" Owh, " sambil jenguk bateri tuh. 
" Akak tinggal kat mana?"
" Dekat apartment belakang tu jek,"
" Husband akak datang tak?"
" Datang. Lambat sikit kot sampai sebab dia jauh sikit dari sini,"
" Kalau cam tu, kami hantar akak dulu nak. Dah petang ni, nanti tak sempat nak berbuka. Ambik barang-barang dari kereta akak. Kunci rumah jangan lupa amek"
" Betul ke nih?"
" Iyer, dekat je kan. Tu barang-barang dapur tu nak masak kan, nanti tak sempat. Meh kami hantar, "

Tak taulah kenapa. Aku dengan penuh trusting, amek barang-barang dari kereta aku, dan bawak keluar notebook, kunci pintu dan naik MPV tuh. Aku SMS Ed, that I got a ride back home and see him at home. Terus jek dia telefon aku, bising-bising sebab aku berani naik dengan strangers. Betullah jugak. Aku tak tahu kenapa aku berani sangat. Buatnya diorang rompak aku, pastu sebab aku ada kunci rumah, rompak lak rumah aku, camana kan.

Allah jelah yang lindung aku masa tu. Diorang hantar betul-betul depan boom gate apartmen aku. Makcik Arena ni pon turunlah dengan lauk-lauk, beg notebook dan handbag tuh. Aku ingat nak hulur duit sikit tapi payah aku nak korek handbag dengan tangan penuh gitu, dan aku pon segan nak hulur. 

" Terima kasih la adek berdua tolong akak. Allah jelah balas jasa adek berdua. Akak doakan adek dimurahkan rezeki dan dilindungi Allah selalu, " tu jek yang aku mampu cakap. 

Budak berdua tu sengih jek, dan the guy cakap takpe kak nanti akak lambat sangat balik. Selamat berbuka, kak. 

Dalam dunia yang semakin banyak manusia berperangai setan, ada lagi yang berhati mulia.  Ya Allah terima kasih kerana melindungi aku, dan buat adek berdua tu terima kasih kerana menolong aku. Buat parents budak berdua tu, terima kasih kerana mendidik anak-anak yang berhati mulia cam tu.

Aku terus telefon Ed, cakap aku dah sampai. Yelah nanti dia risau kan. Naik je rumah, aku dah penat sikit, tapi tak sure Ed nak gi terus uruskan kereta atau tunggu lepas berbuka. Aku mandi dan solat asar, sambil packkan kurma, air ribena, dan beberapa potong kek, dan letak dalam paper bag. Kalau terus uruskan kereta maybe tak sempat nak balik berbuka.

Lambat jugak Ed sampai sebab jem giler, so tak jadilah pergi uruskan kereta terus. Lepas berbukalah baru uruskan. Bagus jugak tak pergi terus. Hikmahnya, hujan turun selebat-lebatnya dan kilat pun sabung-menyabung. Bila dah tak jadi keluar tu, kenalah aku masak utk berbuka. At 6.45 baru aku mula masak. Aku pikir goreng mee jelah, dah lambat. Ed pon cakap masak simple-simple jek. Tengah-tengah aku menumis cili tu, dan tengah kopek kerang tuh, aku teringat ada santan lagi dalam fridge. Takut pulak rosak, so aku tukar dari mee goreng ke mee kari, hahhaha camtu pon ada. Kan ke nyusahkan diri tu. Dahla, dah pukul berapa masa tu kan, nak masak mee kari lah pulak.

Aku campak jek santan air batu tu dalam kuali dan biar cair snediri, sesambil tu dapur sebelah lagi kenalah gigih, goreng tahu, celur mee dan taugeh kan. Gatal. Takde kejer carik kejer. Tapi sempat la jugak siap right before berbuka. Cukup lengkap mee kari aku kecuali telur jek tak sempat rebus. Rasa ok jek cuma kalau ada tahu kering tu lagi best kot.

Lepas berbuka dan solat maghrib, kami bersiap-siap nak amek kereta. Ed sebenarnya semangat nak ke Terawikh masa tu. Tapi kalau tak uruskan kereta tu  malam tu, esok nak gi kerje lagi pening. Opis aku dan Ed dah tak sehala dah sekarang. So we went to my car. 

Nak tau apakah insiden bangang yang berlaku? Ed amek kunci bukak pintu, dan try start enjin, sekali jek terus START!!!#$%^$#$%^%$#$%^ Malasss nak layan mender2 cam tuh. So I drove the car home. And Ed tanya jek nak beli tak battery spare sebab maybe jugak bateri tu dah nyawa2 ikan. Aku ikutkan ajek. Pepehal pon kereta tu dah berada di parking lot. Esok, cerita lain, so we'll see lah camner kereta tu esok.

Dan Ed pon sempat lah solat terawikh kat surau masa tu. Aku terawikh kat rumah jek,  errrr bila nak rajen ke surau ni? Ya Allah bukakan hatiku, berikanlah semangat untuk aku berterawikh di surau. Amin.

14 comments:

  1. saspen nau aku nak habiskan baca entry ko nih..takut apa2 jadi..mmglah..dah hopeless, mmg tak pikir dah org yg tumpangkan kita tu baik ke jahat..syukurlah ko selamat..

    kes ko nih mcm kak lela (ummi)..dulu ada entri dia citer pasal keta takleh start..siap suh suami g tgkkan..sekali pulas jek kunci, enjin hidup pun..uhuhu..tak taulah tang mana silapnya..ujian kut??

    rajinnya ko masak..i wish i can masak for mira's bukak posa..tapi paham2 jeklah, ngan sikecik yg anginnya belum tentu..kadang leka jek main ngan the boys, kadang asik melekat jek kat aku sampai nak pegi toilet pun takleh, simpan smpai depa tido mlm baru aku bleh ke toilet :P

    ReplyDelete
  2. Itulah agak2nya bila kita rasa hopeless and vulnerable, senang sangat nak accept pertolongan orang. Eii bila pikir2 balik seram aku. Alhamdulillah, Allah sayang aku.

    Oren,
    Camner ko nak masak sis. Ko dengan anak2 kecik lagi. Aku berdua jek..KOl 6.45 baru nak start keluar lauk pon sempat lagi, siap sebelum maghrib. Hahaha, aku memang gitu memang suka masak alst minute, biar makanan sumer panas2.. ker sebenarnya pemalas nak start awal2.. Bangsa memang suka buat kerja last minute, kekeke..

    ReplyDelete
  3. Kalau I masak juadah berbuka masa berdua je dengan Azra, memang kelam-kabut tahap gaban....siap kena babab sikit budak sorang tu...asik nak berkepit sajork...jangan haraplah sempat berbuka dengan mee kari, mama goreng ikan pon dah sengsara...jeles katanya tak dapat join masuk dapor...haih...

    sib baik budak muda tu betol2 berhati mulia...kat mesia sekarang bukan sahaja kalau kita dalam kesusahan jadi takut nak menerima bantuan dari strangers tapi kita nak membantu strangers pon agak seram...walaupon strangers itu adalah perempuan...sebab dalam paper kerap sangat tulis kes pelik2 kan?

    ReplyDelete
  4. Dong,

    Kekadang sampai takde idea nak masak. Hari ni ingat nak order pizza jek. muahahhaha.. Tak de idea nak masak.

    Dong betul tau, kekadang nak tolong orang pon takut... Horror kan sampai macam tu...tulah alhamdulillah, Allah selamatkan aku.

    ReplyDelete
  5. che na.. kalo i ler memang la i tak kan naik kete yang entah siapa tu.. hehehe padan pun Ed marah.. mestilah dia risaukan isteri dia kalo jd apa apa.. but anyway.. tahnk God u selamat!

    ReplyDelete
  6. MR,
    Babe, entahlah tatau kenapa. Selalunya aku nyer judgement ok. Hari tu kenapa tah, senang sangat accept pertolongan orang. Sebelum ni pernah jek kereta rosak. Memang aku tunggu jek sampai Ed datang. Hii aku pon seram kalau ingat2 balik..

    ReplyDelete
  7. berani nyer ko..aku dah suspen dah sebb title entry insiden bangang..aku ingat ko kena rompak atau derang mintak duit taxi kihkihkih, alhamdulillah selamat lagi cheNa kita hehehe

    pi lah surau dgn Ed tu, sure bertambah sayangnya dia kat ko. Aku ni beranak kecik x de chance nak terawih berjemaah.

    ReplyDelete
  8. Berani tak bertempat tu sis.. Tulah alhamdulillah, selamat.

    Tang gi surau tu, aku cuba..tahun sudah2 ada gak ke surau, tahun ni belum mula. Bak kata Ed, banyak masa dah berlalu ni com..

    ReplyDelete
  9. Ekekeke... gelak jer la... penat plak ari nih...

    ReplyDelete
  10. kekekeeke arena, tu salah satu dugaan bulan puasa utk ko lah tu hehehehe

    ReplyDelete
  11. Kak Izawani,
    Gelak ler kak.. Iyerr memang penat sikit lately..

    Delinn,
    Dugaan, memang dugaan.. Apapun, aku bersyukur Allah lindungi aku.

    ReplyDelete
  12. Kereta aku rosak kat Giant. sama la kes bateri kong. Masa tu husband aku kat langkawi untuk Lumba beskal. Adoyaiii..dengan semua groceries, dengan 2 anak tengahari rembang. Pegi tepi jalan tahan teksi. Balik umah. Pastu aku tepon pomen pi setel keter aku. agaknya sbb dah lama sangat duduk sendiri, laki aku pun aku tak call haha..

    ReplyDelete
  13. laaaa..elok pulak boleh start eh..hihi..tp saje kut tuhan nk kenalkan dgn org2 yg baik hati camtu..saja Allah nk bg pahala pada diorg kut ye.

    p/s:kelam kabut gitu pun,still boleh buat mee kari woo..cayalah!

    ReplyDelete
  14. Angah,
    tu lerr.. ko dah terbiasa jadik independent gitu. Aku kalau bab kereta ni memang tak independent. Memang aku akan call ed. Dekat Bangi tuh payah nak cari cab. Especially kat kedai2 gitu. Tak pernah aku nampak.

    Anis,
    Tulah alhamdulillah, ada orang yang bak2 cam tuh.. Errr kebetulan barang-barang nak masak tu semua ada kot. Bolah la switch2 gitu..hehhe

    ReplyDelete